Zaterdag 13/08/2022

NieuwsMobiliteit

CD&V en Open Vld zien opgelegde snelheidsverlaging tot 100 km per uur op snelwegen niet zitten

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Regeringspartijen CD&V en Open Vld vinden niet dat de overheid een algemene snelheidsverlaging op de autosnelwegen moet invoeren. Coalitiepartner Groen ziet het voorstel wél zitten.

Redactie

De regering-De Croo had aan een expertengroep gevraagd om voorstellen te doen die de koopkracht van de gezinnen en de competitiviteit van de bedrijven verhogen. Pierre Wunsch, hoofd van de expertengroep, heeft gisteren een tussentijds rapport voorgesteld aan het kernkabinet. Een van de voorstellen is om de maximumsnelheid op de snelwegen te verlagen.

In het VRT-radioprogramma ‘De Ochtend’ toonde Groen-vicepremier Petra De Sutter zich opgetogen over dat voorstel. Het sluit ook aan bij een eerder voorstel van haar partijgenoot Stijn Bex om de snelheid op autosnelwegen te verlagen.

“Als je de snelheid op de snelweg verlaagt naar 100 kilometer per uur kan je 10 procent minder brandstof verbruiken, dat is een flinke besparing. Bovendien: je rijdt dan wel trager, maar je komt paradoxaal genoeg sneller aan, want dat is ook goed voor de files, de luchtkwaliteit, de CO2-uitstoot en ook de veiligheid”, aldus De Sutter.

‘Goede aanbeveling’

Coalitiepartner CD&V lijkt niet warm te lopen voor een opgelegde snelheidsverlaging. Zo vindt CD&V-voorzitter Joachim Coens dat mensen perfect zelf kunnen beslissen om hun rijgedrag aan te passen om op die manier te besparen. Coens vindt de snelheidsverlaging op zich wel een goede aanbeveling. “Maar de overheid kan dit niet verplichten onder het mom van een koopkrachtmaatregel”, aldus voorzitter Coens aan Belga.

Ook bij Open Vld wijst men een algemene snelheidsverlaging af. “Het staat elke weggebruiker vrij om zijn rijgedrag aan te passen om minder te verbruiken zoals sneller schakelen, minder accelereren en op de motor remmen. Verbruik hangt ook niet enkel samen met snelheid maar ook met rijstijl”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. “Wat ons betreft komt er dus geen algemene snelheidsverlaging op onze autosnelwegen”, zegt de Open Vld-minister nog.

Vlaams Parlementslid Stijn Bex (Groen) vindt dat de minister van Mobiliteit haar verantwoordelijkheid niet neemt. “Ze neemt geen enkel initiatief om mensen te stimuleren om maatregelen te nemen om minder energie te verbruiken”, vertelt Bex aan onze redactie. “Ze zou een campagne kunnen organiseren, maar nu doet ze niets. Ze legt de verantwoordelijkheid volledig bij de mensen zelf. We weten uit studies uit Nederland dat het gevaarlijker wordt als bestuurders verschillende snelheden rijden.”

Bouchez: ‘Stoppen met prutsen’

Ook MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez ziet de voorgestelde maatregelen niet zitten. “We moeten stoppen met prutsen”, zo zei Bouchez op DH Radio. De MR-voorzitter wil bijvoorbeeld niet weten van een algemene snelheidsverlaging op de snelwegen of een versnelde daling van de subsidies voor bedrijfswagens. Bouchez is dan weer wél verheugd dat er opnieuw over het budget gesproken wordt.

“Het aantal bedrijfswagens verminderen is niet moeilijk. Voor wie een bedrijfswagen heeft, komt dat neer op 500 tot 1.000 euro koopkracht per maand. De oplossing van de Nationale Bank lijkt erin te bestaan om de koopkracht van duizenden werknemers af te bouwen... Dit is niet het moment. Ik vind het absurd”, aldus Bouchez.

De MR-voorzitter hamert op het liberale motto van “belastingverlagingen” en de vaste recepten van een lager overheidsbeslag en een verhoging van de werkzaamheidsgraad.

null Beeld Tim Dirven
Beeld Tim Dirven

Volgens Bouchez is het tijd om “te stoppen met prutsen” met maatregelen rond cheques, bedrijfswagens en de uitbreiding van het sociaal tarief. “Wat zegt het als je op een bevolking van 11 miljoen mensen aan 2 miljoen mensen een sociaal tarief toekent? Als we zo verder gaan, zit straks de hele bevolking in de ‘scope’ van de maatregel”, aldus Bouchez.

De MR-voorzitter blijft intussen ook druk zetten op Groen-minister van Energie Tinne Van der Straeten in het dossier van de verlenging van de kerncentrales. Als de lopende gesprekken met Engie over de verlenging langer duren dan juli “zullen we parlementaire initiatieven nemen om ervoor te zorgen dat de directie van Engie-Electrabel gehoord wordt en zullen we wettelijke maatregelen nemen die kunnen zorgen voor de levensduurverlenging, het opleggen van taksen en desnoods het opvorderen”. “We moeten de onderhandelingen niet rekken. Alles ligt op tafel”, aldus nog Bouchez.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234