Zondag 13/06/2021

Cd-tips

Oneohtrix Point Never

R Plus Seven

Voor zijn achtste studioplaat vond de Brooklyner Daniel Lopatin onderdak bij het toonaangevende en tegendraadse elektronicalabel Warp. Opmerkelijk brengt Lopatin hier zijn meest conventionele werk uit. Weg zijn de experimenten met oude tv-advertenties (Replica), of hypnotiserendelocked grooves(Ecco Jams). Wel krijg je impulsrijke collages met hyperkinetische arpeggio's ('Boring Angel'), Brian Eno-ambient ('Along'), en sjamanistische muziek met opgeknipte samples ('He She'). Die spagaat tussen ambient en noise klinkt bij momenten onbehaaglijk, maar toch vooral: briljant. (Warp)

Danny Brown

Old

Ook Danny Brown geeft toe aan de renaissance van de hiphop. Alle clichés en grootspraak uit zijn verleden leggen de duimen voor gedurfde producties en een rapper van vlees, bloed, zweet en tranen. De woordenaar uit Detroit heeft het over de kater na het feest ('Lonely'), zijn afkeer van gangstalife ('Old', 'Dope Song') en het geweld uit zijn kindertijd ('Torture'). De plaat wordt verdeeld over twee vinylkanten, zoals ook Brown twee gezichten toont: je kijkt aan tegen eenoldskool bad boy('The Return') én een hipster die met acts als Purity Ring ('25 Bucks') in zee gaat. Zo veel schizofrenie blijkt goed voor een verslavende hiphopplaat. (Fool's Gold)

Tom Vanstiphout

Little Beams of Light

Tom Vanstiphout houdt zich doorgaans in de schaduw op. Hij verdiende zijn sporen als gitarist bij onder meer Yasmine en Clouseau, maar de laatste jaren proefde hij van internationaal succes als sidekick van Milow. Niet onlogisch dus dat zijn derde soloplaat daar stilistisch in het verlengde van ligt. OpLittle Beams of Lightgrossiert hij in ambachtelijke, radiogenieke popmuziek die dicht aanleunt bij Jack Johnson en Crowded House. Met knappe achtergrondkoortjes, sierlijke melodieën en ontegensprekelijk een hartverwarmende liefde voor muziek als extra troeven. Het soort pretentieloze popplaat waar je meteen goedgezind van wordt. (Coast To Coast)

Ane Brun

Rarities

In Scandinavië is de Noorse Ane Brun al jaren een begrip, met echte hits en platen die de charts aanvoeren. Eerder dit jaar verscheenSongs 2003-2013, een compilatie met haar beste werk die nog steeds als een perfecte introductie geldt. Maar ook dezeRarities, zoals de titel aangeeft een verzameling moeilijk vindbare opnamen, houdt een verrassend hoog niveau aan. Dat heeft vooral te maken met een handvol opmerkelijke covers van uiteenlopende artiesten als Björk, The Beatles, Eurythmics, Depeche Mode en Leonard Cohen. Keer op keer zet ze die overbekende nummers helemaal naar haar hand, zodat ze toch weer nieuw en verfrissend aandoen. Knap. (Balloon Ranger/V2)

Op 13/10 live in het Koninklijk Circus te Brussel.

Sleigh Bells

Bitter Rivals

Sleigh Bells maakt muziek alsof er een sluipweg zou bestaan tussen Graspop, Tomorrowland en Knuffelrock: metalgitaren bouwen een muur om suikerzoete popliedjes, die vervolgens gesloopt wordt door snoeiharde beukbeats. Of zoals Alexis Krauss het opBitter Rivalszelf uitlegt:"Sending gummy bears to the electric chair."De vertrouwde mix van schurende guerrillariffs en teeniepop toont geen wezenlijke vooruitgang op deze derde worp. Maar de songs en het spelplezier van Sleigh Bells werken wel aanstekelijk genoeg om die gummiberen de doodstraf te wensen. (Mom+Pop)

FLOP VAN DE WEEK

Chase & Status

Brand New Machine

Op de schaal van Richter zorgen de liveshows van Chase & Status voor hevige deining. Maar op een schaal van één tot tien maakt dezeBrand New Machineveel minder indruk. De beste songs leunen stevig op de schouders van Nile Rodgers ('What Is Right?') en Major Lazer ('Pressure'). Maar ondanks alle energie en agressie, onderdruk je met moeite een geeuw bij de uitgebluste ragamuffin van 'International', oudbakken italohouse in 'Count on Me' of de drum-'n-bass by numbers van 'Gangsta Boogie' en 'Breathing'. Deze plaat heetBrand New Machine? Schakel Test-Aankoop in: wij ruiken consumentenbedrog. (Mercury)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234