Woensdag 25/11/2020

CD-TIPS

De vijfde plaat van The Antlers klinkt dromerig, maar na Hospice (2009) weet je dat de muzikale reverieën van Peter Silberman bedrieglijke loeders zijn. Toch lijkt Familiars eerder aan te leunen bij het zachtmoedige Burst Apart (2011), al doet de groep het vandaag zonder elektronica. Ingehouden songs als 'Palace' en 'Revisited' glijden doezelig voorbij, waarbij een verweesde trompet, geborstelde drums, een smeulende soulgitaar en lome falset je gestaag in de armen van Morpheus dwingen. Reserveer alvast een mooi plaatsje in uw eindejaarslijst. (Transgressive)

Yann Tiersen

Infinity

Voor het grote publiek blijft Yann Tiersen onlosmakelijk verbonden met de soundtrack van Amélie Poulain, maar de Bretoen is inmiddels al aan zijn achtste cd toe en ∞ - het symbool voor oneindigheid - is opnieuw een juweeltje. De muziek werd geïnspireerd door zijn reizen naar IJsland en de Faroëreilanden, en wie daar geweest is, weet meteen wat Tiersen in de aanbieding heeft: stemmige soundscapes met gelaagde strijkers, knisperende electronica en stemmen die als geesten door de melodieën spoken. Het geheel doet erg coherent aan, baadt in een verlaten, desolate sfeer, maar klinkt tegelijk bloedmooi. Warm aanbevolen. (Mute)

clipping.

CLPPNG

U vond 'Black Skinhead' van Kanye West al een tikje te ruig? Laat deze frontale botsing van hiphop, avant-garde noise en industrial machtsvertoon dan maar aan u voorbijgaan. Het LA-rapcollectief clipping. staat borg voor de donkerste nachtmerries. Hun digitale knip- en plakwerk klinkt net zo gestoord als avontuurlijk, de sfeer is grimmig en nerveus. Zo dicteert een alarmklok de beat in 'Get Up', terwijl angstaanjagende synths de hartslag van 'Ends' overnemen en 'Body & Blood' een nihilistische orgie van drugs en geweld vormt. Slaap vannacht met één oog open. (Sub Pop)

Winther

Downfall

Dit jaar regent het zoveel grote Belgische releases dat sommige kleinere bands tussen de plooien van het net dreigen te vallen. In het geval van Winther - het project van de Antwerpse singer-songwriter Wolfram Ghesquiere en jazzpianist Wout Gooris - zou dat buitengewoon jammer zijn, want op deze tweede plaat handelen ze in melancholische chansons die niet alleen prachtig in de strijkers werden gezet door het Szymon Brzoska Quartet, maar bij elke nieuwe beluistering almaar sierlijker en serener klinken. De songs fluisteren meer dan ze schreeuwen, al hebben ze, getuige het uitgepuurde 'Babel', wel wat te melden. Te ontdekken! (Stalker)

The Felice Brothers

Favorite Waitress

Backyard music: zo wordt de onstuimige rammelroots van The Felice Brothers al eens genoemd. Die omschrijving past als een handschoen: de geur van pasgemaaid gras en vers geroosterd vlees kringelt je tegemoet op Favorite Waitress. Ierse fiddle folk, deuntjes aan de barpiano en cajun luisteren de sfeer in de achtertuin op, terwijl de drinkebroers 'Alien' en 'Saturday Night' aanheffen. The Felice Brothers slagen er vaak in om in dezelfde song net zo feestelijk als melancholisch te klinken. Al leidt deze fijne rootsplaat je geen moment om de tuin. (Dualtone)

Duck Sauce

Quack

Vier jaar geleden scoorde Duck Sauce een wereldhit met het aanstekelijke 'Barbra Streisand', en met wat vertraging hebben A-Trak en Armand Van Helden nu ook een hele plaat klaar, met naast die ene single een boel dansbare partytracks waar het hitpotentieel van afdruipt. Op Tomorrowland barst het feest gegarandeerd los op floorfillers als 'Radio Stereo', 'NRG' en 'Goody Two Shoes', maar Quack zelf wordt te vaak verziekt door luisterspelachtige intermezzo's. Die halen niet alleen het tempo uit de plaat, maar - en dat is erger - ze beginnen al na de tweede keer fameus op de zenuwen te werken. Wel een briljante hoes, trouwens. (Because Music)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234