Zondag 26/01/2020

CD tips

Bill Callahan

Dream River

Als wandelende treurwilg gaat Bill Callahan van Smog al jaren gebukt onder droefenis, eenzaamheid en kwijnende liefde. Maar knakken doet deze Texaan nog steeds niet op Dream River. Zijn nieuwste soloplaat klinkt zelfs minder van hoop verstoken dan de voorganger Apocalypse. Wat meer is: Callahan prijst zich zowaar gelukkig in een delicaat gearrangeerd 'Small Plane'! Al klinkt zijn diepe bariton nog altijd gelaten wanneer hij zich afvraagt: "Is life a ride to ride, or chaos neatly denied?" Denk daar maar eens over na. Of beter nog: koop deze wonderlijke luisterplaat, die een chaotisch leven lang meegaat. (Drag City)

Elton John

The Diving Board

Zijn liveoptredens zakken de laatste jaren almaar verder onder het bodemniveau, maar in de studio maakt Elton John sinds de millenniumwissel een opmerkelijke renaissance door. Hits scoren is niet langer een drijfveer, en dat komt zijn werk aanzienlijk ten goede. The Diving Board is een door producer T-Bone Burnett opvallend sober gehouden pianoplaat die links en rechts subtiel wordt ingekleurd met blazers en percussie. Het resultaat? Een terugkeer naar het uitgepuurde geluid van de begindagen, én tegelijk het bewijs dat je - Elton is 66 - ook met gek haar en rare brillen waardig oud kan worden. (Mercury)

Mark Lanegan

Imitations

Zijn laatste meesterwerkje Blues Funeral konden we sinds vorig jaar niet eens grijsdraaien: inmiddels heeft Mark Lanegan liefst twee opvolgers uitgebracht. In de lente maakte Black Pudding, een collaboratie met Duke Garwood, nauwelijks rimpels, maar deze in sepia gedrenkte coverplaat houdt het zeker een kille herfst vol. Op Imitations zet Lanegan een verwante geest als Nick Cave ('Brompton Oratory') naar zijn hand, maar belichaamt hij net zo makkelijk een luchthartige crooner als Andy Williams. Imitations biedt daarmee een vrij onevenwichtige trip, maar geldt wel als een verrassende en soms gedurfde plaat. (Vagrant)

Jackson and His Computer Band

Glow

Jackson Fourgeaud heeft een zwak voor drama. Acht jaar geleden debuteerde deze Franse producer met progressieve techno op Smash, om vlak daarna weer van het toneel te verdwijnen. Bij zijn comeback hult Fourgeaud zich vandaag in melodrama, psychedelia en filmische geluiden. De liefde voor Electric Light Orchestra wordt beleden in 'Blow', en respect voor Vitalic wordt betuigd in 'Blood Bust'. Alleen: door de bank genomen klinkt Glow alsof deze Franse techneut teveel wilde ideeën en te weinig visie onder één schedeldak liet stormen. (Warp)

Sheryl Crow

Feels like Home

Crow woont inmiddels al jaren in Nashville en had al eerder aangegeven dat ze vroeg of laat een echte countryplaat zou maken. En dit is ze dus. Op Feels Like Home wisselt ze vitale uptemposongs als 'Shotgun' en 'Best Of Times' af met stroperige tearjerkers met titels als 'Give It To Me' en 'Waterproof Mascara'. Die platte passages -op maat gesneden van de in Amerika immens populaire countrystations- doen het talent van de negenvoudige Grammy-winnares niet alleen oneer aan, ze zorgen er bovendien voor dat deze achtste plaat haar meest wisselvallige is. (Warner)

Placebo

Loud like Love

Spuuglelijke hoes, teksten waarin de clichés tot aan de hemel worden gestapeld, en - met 'Too Many Friends' - een ondermaatse eerste single: de voortekenen voor deze nieuwe, zevende plaat beloofden weinig goeds. En inderdaad: dit is het geluid van een groep die op routine draait en keer op keer tegen de grenzen van haar eigen beperkingen botst. Elk nummer klinkt als iets dat ze op vorige platen al beter hebben gedaan. En terwijl Placebo vroeger gevaarlijk en decadent was, klinktde band nu - onvermijdelijk misschien? - wat meer gesetteld. Lichtpuntjes: ze kunnen nog steeds een goeie, pakkende melodie schrijven. En 'Bosco' is een knappe epiloog. (Vertigo)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234