Zaterdag 05/12/2020

Cd-tips

Laurel Halo

Chance of Rain

Laurel Halo's debuut Quarantine (2012) is amper verteerd, of daar laat de grande dame van het label Hyperdub alweer van zich horen. Nerveuze technobeats en jazzstructuren armworstelen in een strijd die gelijk blijft opgaan. De jachtige sfeer wordt hooguit gebroken door een streepje ambient. Of door het onregelmatige ruisen van je eigen hart tijdens de beluistering: de geluidslandschappen zijn immers even enerverend als hypnotiserend. Wie een paar weken geleden de nieuwe Oneothrix Point Never stevig aan het hart drukte, mag ook deze plaat niet missen. (Hyperdub)

De Legende

Eerst de nacht dan de dag

Amerika had Presley, Groot-Brittannië heeft Costello, maar wij hebben met Peeters zeker de meest excentrieke Elvis in huis. Naast Aroma Di Amore houdt de zanger/performance-artiest/romanschrijver er met De Legende nog een artrockgroep op na, die met deze nieuwe, vijfde cd net haar allerbeste plaat heeft gemaakt. Het klankenpalet klinkt rijker dan ooit, en bij momenten doet Eerst de nacht dan de dag nog het meest aan Einstürzende Neubauten denken. Toch zijn de songs opvallend melodieus en toegankelijk, al zorgen de bevreemdende teksten van taalkunstenaar Elvis Peeters ervoor dat De Legende op veilige afstand van de mainstream blijft. (Het Tweede Paard)

Sébastien Tellier

Confection

Où est le discopop? Op zijn nieuwste plaat verloochent Sébastien Tellier moedwillig de synthpop en elektrodisco van zijn laatste langspelers. In plaats daarvan schotelt hij de soundtrack voor een onbestaande film voor. De ouverture is weggelegd voor een sopraan die op de tranen mikt, maar elders spelen kitscherige orgeltjes haasje-over met barokke strijkersarrangementen en piano. Hulp kreeg de Franse superster van Phoenix-toetsenist Robin Coudert en Philippe 'Cassius' Zdar. Het levert hen een filmscore op die beurtelings aanleunt bij een weemoedig liefdesdrama als een Parijse softpornofilm. Pervers genoeg klinkt Tellier zo op zijn best. (Record Makers)

Wooden Shjips

Back to Land

Stuurloos schipperen heeft geen zin, dachten de San Franciscanen van Wooden Shjips. Op hun vierde langspeler verlaten deze psychrockers de woelige wateren onder de Golden Gate Bridge, om met Back to Land aan te meren bij hun favoriete bestemming: het roemrijke verleden waar hun lichtende voorbeelden zich ophouden. Zowel The Doors als Jimi Hendrix en Jonathan Richman schemeren door in een kaleidoskopisch gitaargeluid, of in een orgeltje à la Ray Manzarek en de stevige grooves die de latere Velvet Underground uit hun mouw konden schudden. Verplicht voer voor nostalgische stoners. (Thrill Jockey)

De Piepkes

De Piepkes

De groepsnaam doet het al vermoeden: dit gaat om een kinderplaat. Van drie illustere muzikanten bovendien. Want achter De Piepkes gaan Roland Van Campenhout, Pieter-Jan De Smet en Frederik Sioen schuil. De drie rammelen, roffelen, kraken en piepen op potten, banjo's, gitaren en pannen, en bekijken de wereld vanuit onschuldige kinderogen. Niet elke song schiet even raak (soms wordt het nogal triest bij de overleden 'Tante Selle' of in 'Ster') maar met 'Graaf De Graef', 'De machine' en zeker 'Door het hoge gras' heeft dit trio enkele onvervalste oorwurmen geschreven. Het hoeft niet elke dag Kapitein Winokio te zijn. (Kabron)

Monster Magnet

Last Patrol

Twintig jaar timmeren de spacerockers van Monster Magnet al aan de weg. Last Patrol knalt niet consequent als een motor met zes cylinders, en frontman Dave Wyndorf (56) brult op deze negende worp ook niet altijd even furieus. Maar hij is de kunst van het songschrijven duidelijk nog niet verleerd. Wyndorf, die zeven jaar geleden een overdosis slaappillen nam, gaat in 'I Live behind the Clouds' de strijd aan met zijn eigen demonen. Het briljant opbouwende 'Paradise' confronteert hem dan weer met zijn sterfelijkheid. 'Three King Fishers', een opmerkelijke cover van Donovan, zorgt voor de luchtige noot tussendoor. (Napalm)

Op 12/2 in de AB

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234