Dinsdag 28/01/2020

CD-TIPS

Angus and Julia Stone

Angus and Julia Stone

llll

Recentelijk concentreerden zowel Julia Stone als haar broer Angus zich op de uitbouw van een solocarrière. Nu hebben ze, door toedoen van sterproducer Rick Rubin, toch weer de krachten gebundeld. Deze titelloze derde is misschien wel de beste tot dusver. Niet alleen de stemmen kleuren mooi met elkaar, maar de twee schrijven elk op zo'n andere manier dat hun folkrock toch gevarieerd genoeg blijft om tot slotnummer 'Crash + Burn' de aandacht vast te houden. Ontwapenend, fragiel, en - getuige subtiele uitschieters als 'Little Whiskey' en 'Main Street' - van een tijdloze schoonheid. (Universal)

Owl John

Owl John

llll

Elk meent zijn uil een valk te zijn. Maar een hoge eigendunk verklaart niet waarom de frontman van Frightened Rabbit solo het hazenpad kiest. Als Owl John blijkt Scott Huchison eerder zelfloutering op het oog te hebben. Dat merk je aan zijn rauwe teksten, waarin hij zichzelf afschildert als een kwetsbare dronkaard, 'Stupid Boy' of hopeloze mens om mee te leven. Muzikaal klinkt 'Cold Creeps' dan weer alsof Sigur Rós 'Atmosphere' van Joy Division naar zijn hand zette, terwijl 'Hate Music' op zijn beurt ongelikter is dan Frightened Rabbit. Zijprojecten raken al eens ondergesneeuwd door het oeuvre van een groep, maar in dit geval zou dat een vlammend onrecht zijn. (Warner)

A Sunny Day in Glasgow

Sea When Absent

llll

Sterk, hoe deze shoegazers uit Philadelphia hun geluid op elke nieuwe plaat laten uitdijen. In het geval van 'Crushin' hoor je bijvoorbeeld hoe r&b en neosoul de handschoen opnemen tegen scherpe gitaren. Hun vierde plaat laat zich trouwens minder dan ooit inkapselen in één genre. Dreampop, spacerock en chilloutdeuntjes vinden elkaar in één langgerekte geluidstrip, waarbij Jen Goma zich in een song als 'Never Nothing' merkbaar optrekt aan Liz Fraser. Een zonovergoten dag in Schotland mag dan wel een zeldzaamheid zijn, maar onder de koptelefoon geniet je wel dagelijks van élke mistige noot op deze plaat. (Lefse)

DJ Maestro

Bethlehem Blends

lll

Na zijn bijzonder succesvolle Blue Note Trip-reeks heeft de Nederlandse DJ Maestro nu een nieuwe speeltuin gevonden in de catalogus van het New Yorkse Bethlehem Records. Martijn Barkhuis, zoals DJ Maestro echt heet, blaast het bijna vergeten jazzlabel nieuw leven in, met naast bekend werk van Nina Simone, Duke Ellington, Mel Tormé en Carmen McRae ook minder voor de hand liggend werk van Bobby Troup en Chris Connor. De twee cd's vormen samen een boeiende, erg relaxte ontdekkingsreis door vaak onontgonnen terrein, en werden hoorbaar met liefde aan elkaar gemixt. Perfect geschikt voor in de late uurtjes. (V2)

Plastikman

Ex

lll

In de jaren 90 zette Richie Hawtin Detroit mee op de kaart als Technoville. Overzees bleef hij niettemin vooral bekend als Plastikman. Twintig jaar na zijn debuut Sheet One heeft deze Plastikman de wijk genomen naar het Guggenheim in New York. Dat museum bood Hawtin de kans om een show op te voeren die ver genoeg van de dansvloer afstaat, maar tegelijk ook een onuitgesproken dialoog benadrukt tussen beeldende kunst en beats. Toch neigt de duistere en broeierige liveplaat nog erg naar nachtelijke raves. Het enige manco: de composities zijn merkelijk minder experimenteel en grensverleggend dan Hawtins overige werk. (Minus)

Alestorm

Sunset on the Golden Age

lll

Het Schotse Alestorm maakt - hou je vast aan de takken van de mast - piratenmetal. De hoes van Sunset on the Golden Age liegt er niet om: de songs met loden gitaren gaan over het veroveren van driemasters, het drinken van rum en zwaardvechten voor een vette buit. Alestorm hoef je al tien jaar vooral niet te serieus te nemen. Het vijftal uit Perth maakt meebrulbare powermetal met een olijke knipoog, en verwerkt zowel violen als trompetten tussen dee luide gitaren en drums. Wie zich de luxeversie aanschaft, krijgt er een akoestische bonus-cd bij, toepasselijk Rumplugged genaamd en met als lieflijke songs als 'Nany the Tavern Wench' en 'Keelhauled'. (Napalm)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234