Dinsdag 07/07/2020

Cd-tips

Soullegende Bobby Womack werd recentelijk door een hele nieuwe generatie ontdekt dankzij zijn samenwerking met Gorillaz en de onder supervisie van Damon Albarn opgenomen comebackplaat The Bravest Man in the Universe. Voor al die nieuwe bekeerden is er nu deze uitstekende singles-compilatie met naast classics als 'Across 110th Street' en 'Woman's Gotta Have It' ook eigenzinnige covers van onder meer Tony Bennett, James Taylor en The Mamas & The Papas. Meer een best of dan een greatest hits, en net daarom: een prima introductie tot een van de meest ondergewaardeerde namen die de soulmuziek heeft voortgebracht. (Charly)

Fuck Buttons

Slow Focus

Een botversplinterende wervelstorm van blieps, tweets en drones. Zo beschreef je nog het best Street Horrrsing van het Londense duo Andrew Hung en Benjamin John Power. Die ongeleide, agressieve elektromanie van hun debuut werd op Tarot Sport mooier gestroomlijnd. Deze Slow Focus lijkt dan weer een synthese van beide platen. Ze klauwt als een uitgehongerde zwarte panter naar je oren, maar de bedreigende rave, powertechno en gitzwarte noise wordt in hypnotiserende songs en geluidslandschappen gesculpteerd. Een nachtdonker meesterwerkje. (ATP)

Ed Motta

AOR

In Brazilië is hij een ster op eigen kracht, maar daarbuiten staat zijn naam vooral synoniem als gastzanger bij Ryuichi Sakamoto, Bo Diddley en 4Hero. Maar op AOR, de standaardafkorting voor 'Album-Oriented Rock', doet Ed Motta vooral aan Steely Dan denken. De muziek refereert onverbloemd naar de jaren tachtig - Miami Vice! Magnum! Knight Rider! - en de arrangementen zijn clean als Mr. Proper, wat in dit geval een compliment is. Want op deze volledig in het Engels gezongen plaat valt niet alleen de prachtige, zijdezachte stem van Motta op, maar ook diens talent om een knappe melodie te verzinnen. Niet de hipste plaat van de week, wel de aangenaamste. (Membran/Music Shock)

Richard Bona

Bonafied

Richard Bona wordt wel eens de Jaco Pastorius van Afrika genoemd. Een vergelijking die weegt - Pastorius staat bekend als een van de beste bassisten in de geschiedenis - maar gelukkig weet de Kameroenees ook als songschrijver te beklijven. Op Bonafied gaat hij voor een kruisbestuiving tussen sierlijke jazz, akoestische folk en ingetogen afro-cubaanse ritmes. De songs - hoofdzakelijk gezongen in het Douala - zijn eigenlijk op melodie gezette parabels en levenslessen, maar de taalbarrière staat het luisterplezier niet in de weg. Een relaxte, zonnige popplaat met een exotisch tintje. (Embacy)

Grant Hart

The Argument

Op zijn nieuwste plaat kiest Grant Hart Paradise Lost van John Milton als rode draad. De voormalige drummer van Hüsker Dü construeert op die manier een bitterzoete conceptplaat, waarin Satan wordt geportretteerd als duistere verleider en gevallen engel. Muzikaal zoekt Hart dan weer aansluiting bij een lofi-attitude: gitaren, een gortdroge drum, een likje synth, ukelele en kazoo vormen het geluidspalet. Soms komt de David Bowie in zijn Berlijnse dagen voor de geest, een andere keer is het Kurt Weill. De zondeval klinkt alleszins opnieuw verraderlijk aantrekkelijk. (Domino)

Lloyd Cole

Standards

Lang geleden - halfweg de jaren tachtig - zag het er even naar uit dat Lloyd Cole & the Commotions even invloedrijk zouden worden als The Smiths, maar na het klassieke Rattlesnakes verdween Cole langzaam uit beeld, al blijf hij sporadisch nog knappe, alsmaar intiemere soloplaten maken. Voor het nieuwe Standards - naar eigen zeggen sterk beïnvloed door de laatste Dylan - is het geluid weer wat potiger en wurmen de elektrische gitaren zich wat nadrukkelijker op het voorplan. Resultaat? Zijn meest vitale plaat in jaren. (Tapete Records)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234