Woensdag 28/10/2020

CD-TIPS

Emmylou Harris

Wrecking Ball - Deluxe Edition

Bijna twintig jaar geleden verraste Emmylou Harris vriend en vijand met deze baanbrekende plaat, waarop ze door toedoen van sterproducer Daniel Lanois haar carrière een nieuwe wending gaf. Die ijle, hemelse stem bleef intact, maar Lanois (samen met een all-starcast, onder wie Neil Young, Lucinda Williams, Steve Earle en U2-drummer Larry Mullen Jr.) weefde er intense soundscapes rond die mijlenver verwijderd waren van de hardcorecountry waar ze bekend mee was geworden.

In plaats daarvan: twaalf sublieme songs die een stuk filmischer aandoen - meer rock ook -dan alles wat eraan voorafging. Deze uitmuntende editie bevat een extra cd met demo's en outtakes, én een dvd met een verhelderende documentaire. De eerste moderne countryplaat. (Nonsuch)

Emmylou Harris en Daniel Lanois, 20/5 in de Antwerpse Stadsschouwburg.

Sweet Little Mojo

Sweet Little Mojo

Gaëtan Vandewoude, in het dagelijkse leven de creatieve kracht van Isbells, gaat solo, maar doet zijn best om daar zo weinig mogelijk ruchtbaarheid aan te geven. De groepsnaam en de songtitels staan enkel fonetisch op de hoes, credits ontbreken helemaal. De meeste nummers heeft Vandewoude al twaalf jaar in zijn schuif liggen, wat wellicht verklaart waarom ze weinig met de folk van Isbells te maken hebben, maar veeleer aansluiting zoeken met de melodieuze indie-pop van pakweg The Notwist. De sfeer is nachtelijk en melancholisch, maar de stem blijft herkenbaar. En boven alles: dit zijn prima composities die na jaren in het donker eindelijk het daglicht zien. Een uitstekende popplaat. (Zeal)

Op 29/4 in Stuk Leuven, en 20/5 in Rits Café, Brussel.

Triggerfinger

By Absence of the Sun

Eerlijk: ik heb er geen probleem mee om elke week een concert van Triggerfinger te zien, ook al had ik nooit een plaat van hen gekocht. De energie van de furieuze liveband haalde het tot nog toe elke keer op de songs, maar op de nieuwe plaat is de balans eindelijk perfect in evenwicht. Het toeren langs grote zalen heeft het geluid nog robuuster gemaakt, en de explosieve single 'Perfect Match' onderstreept dat Triggerfinger nu ook de nummers heeft om naar een nog hogere divisie te promoveren.

Ruben Block klinkt als zanger veelzijdiger dan ooit, en zijn gitaar spuwt gitaarriffs als een in het nauw gedreven draak. Tel daarbij Mario Goossens en Lange Polle bij - één van de strakste ritmesecties around - en je houdt een snoeiharde, bluesy stonerrockplaat over die je met een frontale uppercut uit je slangenlederen schoenen slaat. En niemand die nog over 'I Follow Rivers' praat. (Excelsior)

Op 2/5 in AB. Dat concert is uitverkocht.

Ben Watt

Hendra

Tweeëndertig jaar na North Marine Drive heeft Ben Watt een tweede soloplaat uit. Niet dat hij in tussentijd heeft stilgezeten. Hij nam acht platen op als helft van Everything but the Girl, werd een gevierd dj, overwon een levensbedreigende ziekte, én publiceerde zopas zijn tweede roman die zeer nauw verweven is met de songs op Hendra. Watt grossiert in melancholische, verhalende nummers die herinneringen ophalen aan zijn kindertijd, zijn familie en zijn onlangs overleden zus. Wie de ingetogen platen van Nick Drake en Tim Buckley de moeite vindt, gaat onmiddellijk door de knieën, al bewijst 'Nathaniel' dat Watt ook nog steeds een radiogenieke popsong in de vingers heeft. Een hartverwarmende terugkeer. (Caroline)

Chet Faker

Built on Glass

Op zijn potsierlijke artiestennaam zou een folterstraf moeten staan. Maar zijn delicate covers van Burial ('Archangel') en Blackstreet ('No Diggity') volstaan om de Australische elektro-soulsater Nick Murphy amnestie te verlenen. Op zijn volwaardig debuut verrast hij met romige jazzlicks, naast een gedeelde liefde voor Motown en de chill-outzone van Ibiza. Warme sax en synths ('Talk is Cheap'), dub-bassen ('Melt') en tropische beats ('1998') creëren een fragiele, sensuele puzzelwereld. Faker of niet: dit plaatje getuigt van een oprechte schoonheid. (PIAS)

Chet Faker speelt 1/5 in de AB, en 17/7 op Dour.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234