Dinsdag 26/05/2020

Cd-tips

MARBLE SOUNDS

Dear Me, Look Up

Drie jaar geleden bracht Marble Sounds met Nice Is Goodeen van de mooiste Belgische debuten aller tijden uit, en ook op deze opvolger laat het vijftal rond zanger/songschrijver Pieter Van Dessel zich van zijn beste kant zien. De toon is een tikje herfstiger, dit keer, maar dat maakt deze tien melancholische indiefolkliedjes er niet minder fraai op. Chantal Acda levert de mooie tweede stem op 'No One Ever Gave Us the Right', en de enige cover - 'Ship in the Sand' van Sophia - past naadloos in het geheel. Prachtige, ingetogen luisterliedjes waar je al bij de eerste kennismaking helemaal bij wegdroomt. (Zeal Records)

Op 5/4 treedt Marble Sounds op in Trix, Antwerpen. Er zijn nadien nog optredens in Gent (11/4, Vooruit) en Genk (13/4, C-Mine)

MOGWAI

Les revenants

De derde soundtrack al van Mogwai. Maar wel de eerste waar de band gevraagd werd om de muziek te componeren nog voor het eerste shot van de Franse tv-serie op tape stond, zodat de regisseur zich nadien door de sfeer van de composities kon laten leiden. Het Schotse gezelschap bouwde sinds '95 een reputatie op als een van de grondleggers van de postrock, maar dit keer laten ze hun karakteristieke geluid (lange, epische stukken met verpletterende uitbarstingen) vrijwel achterwege. In plaats daarvan kortere, ingetogen composities, voor de gelegenheid vaak mee ingekleurd door celliste Sonia Cromarty, die een meer ingetogen toon aanslaan. En stuk voor stuk een duizelingwekkend niveau halen. Bloedmooi. (Rock Action)

JUSTIN TIMBERLAKE

The 20/20 Experience

Het leek erop dat Justin Timberlake zijn interesses stilaan verlegd had naar zijn filmcarrière en het promoten van parfums voor Givenchy, maar zeven jaar na FutureSex/LoveSounds heeft hij een derde cd klaar. Die is, zoals alle platen die tachtig minuten duren, de helft te lang. En toch: Timberlake, met Timabaland als producer, laat zien dat hij een kei is in het bedenken van zwoele, sexy slaapkamersoundtracks die de dames zo in de stemming brengen. De blanke liefdesbaby van Barry White en Marvin Gaye, mocht de biologie een beetje meewerken. Met het opzwepende 'Let the Groove Get In' laat Timerlake bovendien zien dat hij ook op de dansvloer nog steeds zijn mannetje staat. Aanstekelijke popplaat. (Sony)

CAITLIN ROSE

The Stand-In

Hier ging haar eerste plaat geruisloos voorbij, maar in het buitenland haalde Own Side Now van Caitlin Rose de eindejaarslijstjes van ondermeer The Sunday Times, The Independent en Time Magazine. De vijfentwintigjarige zangeres uit Nashville heeft een krachtige, weemoedige stem waar een hartverscheurende knik in zit, schrijft over de valkuilen van de liefde, en handelt in rokerige, wat nostalgische country. Het traditionele spectrum wordt verrijkt met cello, viool, sax, trompet en mandoline. 'Silver Sings' had zowaar van Travelling Wilbury's kunnen zijn. Wie Gillian Welch en Emmylou Harris het einde vindt, kan The Stand-In zo in het winkelmandje leggen. (Rough Trade)

DE FANFAAR

Monster

"Ik wil me aa vieze dinges doen", onthult Jeroen Camerlynck op Monster, en laat het duidelijk zijn dat hij geen moddercatch in gedachten heeft. De Fanfaar - Danko Jones in het Brussels, maar dan beter - zijn al local heroes in de hoofdstad, maar deze plaat verdient het om ook daarbuiten te worden opgepikt. Heel nieuw klinkt het allemaal niet, maar de band bedenkt goeie melodieën, legt een aanstekelijk spelplezier aan de dag, en met 'Frank' hebben ze een heus loflied aan Frank Vander linden gemaakt. Jammer dat zijn naam fout gespeld staat in het tekstboekje. (Artkoor/PIAS)

De Fanfaar treedt op 8/4 op in de Video, Gent.

BON JOVI

What About Now

Sommige bands melken een formule net zolang uit tot de uier helemaal leeg is. En opWhat About Now - geloof het of niet: hun twaalfde plaat - illustreert Bon Jovi dat het zelfs dan geen reden ziet om te stoppen. Dit zijn songs die louter en alleen ontworpen zijn om mee te brullen in een stadion met een pint in de lucht, maar verder zijn volgestouwd met belegen melodieën en uitgewoonde gitaarriffs. Tel daar nog de van platitudes vergeven teksten bij, kijk even naar wat met voorsprong de lelijkste hoes van het jaar moet zijn, en je komt uit bij een plaat die je, zelfs als ze je ervoor zouden betalen, niet opnieuw wil horen. (Island)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234