Donderdag 01/10/2020

Cd-tips

THE FLAMING LIPS

The Terror

"Do you realize that everyone you know someday will die", zongen The Flaming Lips tien jaar terug al, en dat noodlottige besef hakt er nu op The Terror hard in. De ballon waarmee zanger Wayne Coyne over het publiek loopt, is lek en het confettikanon spuwt alleen nog zwarte snippers. Vitalisme heeft plaatsgemaakt voor fatalisme, zo blijkt uit 'You Are Alone' en 'Turning Violent'. Songs krijg je niet, alleen beklemmende soundscapes met ijle zang die je meezuigen in een zwart gat, waarin met 'Always There, in Our Hearts' alsnog licht gloort. Meesterlijke trip. (Bella Union)

IRON & WINE

Ghost on Ghost

Op de vijfde langspeler van Iron & Wine kapen dood en verraad niet langer de hoofdrol weg. De fluisterfolk van frontman Sam Beam bloeit open onder een Californische zon, en de nieuwe songs roepen Simon & Garfunkel of zelfs Beach Boys voor de geest. Rugdekking kreeg Beam van topdrummer Brian Blade, Bob Dylans muzikanten en een paar Johnsons van Antony. Die zorgen met dromerige strijkers, jazzy nonchalance en prachtige harmonieën voor een toegankelijk, maar ook hartverwarmend geluid. (4AD)

DANS DANS

I/II

De tweede van het Antwerpse jazz-rock-en-alles-daartussen-trio Dans Dans is als een spaghettiwestern, en niet alleen omdat er een nummer van Morricone op staat. Producer Koen Gisen durft één instrument naar de voorgrond te halen, zoals Sergio Leone extreme close-ups nam. Maar vooral suddert er onder de broeierige bas-, drum- en gitaarklanken een ingehouden spanning die al eens met een knal losbarst, zoals in de covers 'Mothers of the Veil' (Ornette Coleman) en 'East Timor' (Robert Wyatt), en de eigen song 'Muskiet'. (Unday)

YEAH YEAH YEAHS

Mosquito

Voor elk wat wils op Mosquito, maakt Karen O zich sterk. Maar of deze vierde ook integraal ieders meug zal zijn, betwijfelen we. Daarvoor klinkt de plaat te versplinterd. Als in een snelkookpan werd de druk op postpunk opgevoerd met dub en funk ('Under the Earth'), goth en hiphop ('Buried Alive') of gospel ('Sacrilege'). Dat goedje wordt dan wel teder omwikkeld met Karen O's 'Wedding Song', maar onderling gaan de songs geen rimpelloos huwelijk aan. Maar ja, geen geluk zonder scherven. (Polydor)

THE HAXAN CLOAK

Excavation

Als onrust en paranoia over stembanden zouden beschikken, klonk hun duet ongetwijfeld als Excavation. Bobby Krlic, het bleke spook achter The Haxan Cloak, zocht de sinistere keerzijde van ambient op en voert je naar angstdromen met abstracte elektronica. Aan een dun koord van drones, reverb en subbassen lijk je af te dalen in een verduisterde onderwereld, maar Krilics ijzige soundscapes missen soms reliëf om die diepgang steeds even krachtig te benadrukken. (Tri Angle)

PHOENIX

Bankrupt!

Wolfgang Amadeus Phoenix was voor Phoenix in 2009 zo'n succes (doorbraak in de VS, bekroond met een Grammy) dat er wel een kater moest volgen. Die proberen de Fransen op Bankrupt! te verdrijven met pop die wel nog altijd prat gaat op klatergouden melodieën, maar telkens toch juist die richting uitgaat die je niet verwacht. Dat kat-en-muisspel met de luisteraar fascineert in de spectaculair uit de startblokken schietende songs 'Entertainment' en 'Drakkar Noir', maar frustreert in de titeltrack en 'The Real Thing'. (V2)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234