Dinsdag 19/01/2021

Cd-tips

Sharon Jones & The Dap-Kings

Give the People What They Want

Vorig jaar woekerde een vileine kanker in het lichaam van de 57-jarige Sharon Jones. De chemokuur kostte haar een volle bos haar, maar niets aan levenslust. Dat merk je in Jones' laatste clip, zonder pruik. Diezelfde Sturm und Drang straalt ook af op de rest van de plaat. De vaste huisband van het Daptone-label, die ook Amy Winehouse ooit naar een hoger plan tilde, vermaakt zich met Staxblazers ('You'll Be Lonely'), Motownbeats ('Stranger To My Happiness') en speelse funk ('People Don't Get What They Deserve'). Jones houdt dan weer het midden tussen Aretha Franklin en een sensuele salondiva. Dood aan de kanker, lang leve koningin Sharon Jones & The Dap-Kings. (Daptone)

Ed Harcourt

Time of Dust

Later op het jaar belooft Ed Harcourt een "plaat vol kwaadaardige songs". Tot dan moet je het stellen met deze elegante, maar net zo goed lichtjes verontrustende ep. Zo wil het hoofdpersonage van 'Come into My Dreamland' je op de golven van een naargeestige theremin gidsen doorheen dromenland, daar je ziel helen en die vervolgens verslinden. Ook 'The Sad Orchestra' draait je een verraderlijk rad voor ogen: een hartverscheurend mooie pianoballad zwelt langzaam aan tot dramatisch onweer. "There's no beauty in here", hoor je Harcourt daarna zingen in het zwaarmoedige 'We All Went Down with the Ship". Geloof ons: de songs zijn beter dan zijn leugens. (Kid Gloves/Universal)

Origamibiro

Collection

De groepsnaam is een tonguetwister om u tegen te zeggen, maar de muziek van dit enigmatische trio blijft van die aard dat je nieuwsgierigheid toch geprikkeld wordt. Het gezelschap grossiert in sprookjesachtige soundscapes die zijn opgebouwd rond akoestische gitaar, ruisende beats, het geluid van krakende zetels, ratelende typemachines, knisperende voetstappen en scheurend papier. Geen orthodoxe benadering, maar ze levert wél bloedmooie, instrumentale composities op. Dit fraai verpakt doosje bevat het volledige werk, plus een nieuwe, eveneens warm aanbevolgen remixplaat. Te ontdekken. (Denovali)

Adrian Crowley & James Yorkston

My Yoke is Heavy: the Songs of Daniel Johnston

Gitaar en piano is hij nauwelijks machtig. Zijn stem wankelt over de toonladder. En zijn homerecordings vallen zowat uit elkaar. Maar met zijn gevoelige aanpak groeide Daniel Johnston uit tot een gevierde cultheld. Wat deze hommage inboet aan diens originele spankracht, wint ze dan weer aan het liefdevolle en scherpe inzicht van het Iers-Schotse verbond tussen Crowley en Yorkston. 'Like a Monkey in a Zoo' kraakt alsof het op een cassette werd gestanst terwijl achtergrondgeluiden door de opnames bloeden. Johnstons fans zullen dit kleinood sowieso dicht aan hun hart drukken. En de leek ontdekt met dit fraaie opstapje hopelijk de knappe back catalogue van de man. (Chemikal Underground)

September Girls

Cursing the Sea

Als Warpaint of HAIM het liefst op een maanverlicht kerkhof zouden verdwalen, dan zouden ze wellicht klinken als September Girls. Deze vijf Ierse meisjes brengen nevelige gothpop die zweert bij nacht en ontij. En bij reverb: de meeste songs gaan net niet kopje onder in een poel van galm. Wanneer ze die gimmick laten vallen, ontdek je in de lichtjes psychedelische garagerock van 'Heartbeats' nochtans zowaar een oorwurm. Gelukkig wint hun charmante lofi-aanpak het uiteindelijk van alle Spectoriaanse ambities. Maar hoewel de songs kort en snedig zijn, schuilt in Cursing the Sea toch een betere ep dan een langspeler. (Fortuna Pop)

Justin Bieber

Journals

Met een seksueel opgedraaide stijlbreuk probeert Justin Bieber zijn kinderlijke onschuld van zich af te schrobben. Zo moeten notoire geilneven als R. Kelly en Big Sean zijn communicantenzieltje doen verdampen, terwijl de energieke beats van Believe (2012) ingewisseld worden voor stotterende slaapkamergrooves en gepolijste R&B. Journals had zo'n moedige coming-of-ageplaat kunnen zijn, maar helaas glibbert Bieber als een gladde poppaling door banale afleggertjes van songs. Het dwalende popidool zou inmiddels spelen met de gedachte aan een pensioen. Geef die jongen snel een gouden horloge. (Def Jam)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234