Dinsdag 22/09/2020

Cd-tips

British Sea Power

From the Sea to the Land Beyond

British Sea Power schreef eerder al grandioze muziek voor de film Man of Aran. Die tour de force doet de Britse groep dunnetjes over, met een soundtrack bij deze docu over een eeuw Engelse kust. Die film stelt het zonder geluid, waardoor de Britse postrockgroep - toepasselijk afkomstig uit de kuststad Brighton - heel nadrukkelijk aanwezig is. De band recycleert soms oudere composities, maar meet die telkens een nieuw vestje aan. Zelfs zonder beelden word je bij vlagen overrompeld door de adembenemende vergezichten die BSP construeert. Nu eens poëtisch, dan weer potent, en even onvatbaar als de zee zelf. (Rough Trade)

Van Morrison

Moondance Deluxe Edition

In 1968 had Van Morrison met Astral Weeks een uitstekend solo-debuut gemaakt, maar in eerste instantie werden er wereldwijd maar 20.000 van verkocht. Opvolger Moondance kreeg bijgevolg een commerciëler geluid aangemeten. Met succes: zowel 'Crazy Love', 'And It Stoned Me' als de titelsong werden hits, en vormden de blauwdruk van wat inmiddels Celtic Soul wordt genoemd. De plaat werd een classic en hoort bij iedereen in de kast te staan. Deze fraaie uitgegeven deluxe-edition voegt daar nog drie cd's met demo's, werkopnamen en dialogen aan toe. Interessant studiemateriaal, al hoeft de modale fan vast geen zeven takes van 'I Shall Sing' in huis te hebben. (Warner)

Muse

Live at Rome Olympic Stadium

De muziek van Muse wordt zelfs voor immense zalen als het Sportpaleis te klein. Geen wonder dat Matt Bellamy en zijn troepen een stadion uitkozen om hun derde live-cd en -dvd op te nemen. De plaat brengt een ruime selectie uit het twee uur durende concert, en vat de dynamiek goed samen. Deze Italiaanse show klinkt kraakhelder en is er een met waarlijk olympische afmetingen. Van de hinkstapsprong die openingstrack 'Supremacy' inluidt, over 'Knights of Cydonia' waar de 100 meter sprint over de gitaarnek wordt gebroken, tot de bombastische hordenloop 'Supermassive Black Hole'. Het 60.000-koppige publiek blijft Muse de hele tijd toejuichen als triomferende atleten. (Warner)

Verschillende

artiesten

Iet Me Ziel

Na De soundtrack van De Demerbroeken zetten Lennaert Maes en Andries Boone hun schouders onder een Leuvens project: met Iet Me Ziel proberen ze het hart van de studentenstad te vatten. Niet minder dan 87 muzikanten geven mee gestalte aan deze songs, die vaak een stukje geschiedenis of erfgoed van Leuven in zich dragen. Op de gastenlijst staan onder meer Big Bill, P.P. Michiels, Jonas Winterland, Tom Helsen of leden van Yevgueni, Customs en The Sedan Vault. Die kiezen voor de couleur locale in hun palet: je ruikt het doorrookte houtwerk van de cafés, de geur van verlaten straten en voor je ogen doemt het beeld op van de borsten van Fiere Margriet, of de triomf van baansprinter Jef 'Poeske' Scherens. Bezielde plaat. (Wesp)

Flume

Flume Deluxe

Edition

Vorig jaar verlegde Flume de bakens van elektronische muziek. Met een melodieuze mix van hiphopbeats, house en r&b sprong de piepjonge producer Harley Streten vernuftig van de hak op de tak. Zijn debuut kreeg dan ook de allure van een spannende mixtape. In de luxe-editie vind je niet toevallig een échte mixtape, met een gastbijdrage van Wu-Tang Clan-rapper Ghostface Killah of Killer Mike. Elders laat Flume zijn werk door andere knoppendraaiers remixen, wat de songs nu eens donkerder, dan weer meer funky of explosiever doet klinken. Als remixer schiet Streten zélf helaas tekort. Zijn diensten aan Disclosure, Hermitude of New Navy tonen een beperkt palet en dito verbeeldingskracht. Maar met de aankoop van zijn debuut valt u zich gelukkig sowieso geen buil. (Transgressive)

Zac Brown Band

The Grohl Sessions Vol. 1

Met zachtmoedige countryrock manoeuvreerde de Zac Brown Band zichzelf in het gezichtsveld van Foo Fighter Dave Grohl. Die heeft vandaag niet alleen een hand in de titel van hun nieuwste ep - het eerste deel van een vierluik - maar ook in de sound van de groep. Hij speelt mee op drums, en verplichtte de groep om elke noot live op tape te zwieren, zonder digitale opsmuk. Daarmee komen de sterktes, maar ook de beperkingen van de groep bovendrijven. Even fraai als de harmonieën klinken, zo kleurloos is de stem van de zanger. Muzikaal steekt de milde blues van 'All Alright' en 'Day for the Dead' er bovenuit, net als het met Keltische invloeden opgetuigde 'The Muse', oorspronkelijk van de Wood Brothers. Leuk plaatje, maar alleen onmisbaar als je alles van Dave Grohl in je schrijn wil. (Southern Grounds)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234