Vrijdag 21/02/2020

Cavens-prijs voor 'No Man's Land'

film

De Belgische beroepsvereniging van filmcritici UFK/UCC heeft donderdagavond de André Cavens-prijs voor de beste Belgische film van 2000 toegekend aan No Man's Land, de opmerkelijke debuutfilm van de Bosnische (en inmiddels ook tot Belg genaturaliseerde) regisseur Danis Tanovic. Op het Festival van Cannes kreeg Tanovic voor deze indrukwekkende evenwichtsoefening tussen politiek drama, psychologische thriller en antioorlogssatire de prijs voor het beste scenario. In oktober fungeerde de film als vooropening van het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent.

Het niemandsland uit de titel is een verlaten loopgracht tussen de Servische en Bosnische linies, ten tijde van de oorlog in Bosnië anno 1993. Door een samenloop van omstandigheden zijn een Bosnische en Servische soldaat daar samen verzeild geraakt. Die onwezenlijke toestand, waarin ook de UNPROFOR-strijdkrachten en de internationale media een rol spelen, escaleert stilaan tot een absurde situatie, die letterlijk en figuurlijk de omschrijving 'mijnenveld' verdient... No Man's Land haalde het nipt van Pauline en Paulette van Lieven Debrauwer. Op de derde plaats eindigde Thomas est amoureux van Pierr-Paul Renders. In totaal kwamen dit jaar elf Belgische langspeelfims in aanmerking voor de Cavens-prijs.

De Cavens-prijs werd voor het eerst uitgereikt in 1976 en werd genoemd naar een van de oprichters van de UFK/UCC (Unie van de Filmkritiek/Union de la Critique de Cinéma). Vorig jaar werd Lijmen, de Elsschot-verfilming van Robbe De Hert, bekroond en een jaar eerder ging de prijs voor de beste Belgische film naar Rosetta van de gebroeders Dardenne.

Donderdagavond werden ook de vijf finalisten geselecteerd, waaruit op zaterdag 5 januari de 48ste winnaar van de Grote Prijs van de UFK/UCC wordt gekozen. Het zijn Amores Perros van Alejandro Gonzalez Inarritu, Yi Yi van Edward Yang, Memento van Christopher Nolan, The Pledge van Sean Penn en Les Glaneurs et la Glaneuse van Agnes Varda.

In de UFK-statuten wordt uitdrukkelijk gestipuleerd dat met de Grote Prijs niet zozeer het bekronen van de 'beste' film van het voorbije jaar wordt beoogd, maar wel het lauweren van een film die het meest heeft bijgedragen tot de verrijking en de uitstraling van de filmkunst. De voorbije jaren bekroonde de UFK/UCC achtereenvolgens In the Mood for Love van Wong Kar-wai, Festen van Thomas Vinterberg, Hana-bi van Takeshi Kitano, Lone Star van John Sayles, Drifting Clouds van Aki Kaurismaki, Little Odessa van James Gray, Exotica van Atom Egoyan en Raining Stones van Ken Loach. (Jan T.)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234