Zondag 11/04/2021

Catherine Deneuve

Keira Knightley gaat Kate Moss en Nicole Kidman achterna

1968

De actrice die naam maakte in Luis Buñuels film Belle du Jour uit 1967, is het originele gezicht van Chanel N°5. Deneuve bracht de verkoopcijfers van 's werelds bekendste geur naar ongekende hoogten. Eigenlijk werd ze meer geassocieerd met Yves Saint Laurent, maar dat hield rivaal Chanel niet tegen om van Deneuve hun boegbeeld te maken.

Inès de la Fressange

1984

De la Fressange (voluit Inès Marie Laetitia Eglantine Isabelle de Seignard de la Fressange) was het eerste gezicht voor Coco dat gelanceerd werd in 1984. Ze was de belichaming van Parijse chic. Ze riep aristocratische verfijning op en was net intimiderend genoeg. Geen verrassing dus dat ze zelf een modeontwerpster werd.

Carole Bouquet

1978

Ook Bondmeisje Bouquet werd opgemerkt door Luis Buñuel, die haar castte voor That Obscure Object of Desire. Later bewees de actrice dat ze gevoel voor humor had toen ze haar looks ridiculiseerde naast haar woeste partner Gérard Depardieu in Bernard Bliers Trop Belle Pour Toi. Haar carrière floreerde nog twee decennia na de Chanelcampgane.

De nieuwe

ChanelGirl

Ze is een Oscargenomineerde actrice die op jonge leeftijd Hollywood veroverde en wordt vaak tot de meest glamoureuze sterren van de wereld gerekend. Toch waren het Keira Knightley's natuurlijke foutjes die Chanel inspireerden om haar het nieuwe gezicht van het parfum Coco Mademoiselle te maken.

Door Susannah Frankel

acques Helleu, artistiek directeur van het modehuis Chanel, merkte de actrice op in de filmadaptie van Jane Austens roman Pride and Prejudice. In de film loopt Knightley make-uploos rond en draagt ze haar haar in een dot. Haar onopgesmukte schoonheid viel hem onmiddellijk op. "Haar natuurlijke foutjes waren zichtbaar want ze was onopgemaakt. Ze liep rond in lange gewaden die uit meters stof bestonden en haar kapsel was simpel, ze droeg het in een eenvoudige dot. Ze was een Assepoester in de maak. Voor mij verpersoonlijkt ze de perfectie zelve. Ze was opmerkelijk zonder enige vorm van versiersels. Als ze er al goed uitzag zonder make-up en andere attributen, kon ik me voorstellen hoe fantastisch ze er zou uitzien met een beetje maquillage", zegt hij.

Het beeld van een zwoele Knightley, naakt met alleen een strategisch geplaatste bolhoed en een flesje parfum voor zich, vervangt Kate Moss, die de voorbije vijf jaar het gezicht was van Coco Mademoiselle. Hellen voegt er aan toe dat het concept voor de nieuwe advertentiecampagne het succesvolle profiel van Kate Moss volgt.

De opdracht is niet de eerste modellenjob van Knightley. Ze leende eerder haar gezicht aan het Britse luxemerk Asprey en verscheen ook in de Japanse versie van de zeepreclame van Lux. Voor Knightley, 22, kan de opdracht voor Chanel gezien worden als haar evolutie tot Hollywoodicoon. Het contract met Chanel hielp ook de status van haar voorgangsters Nicole Kidman en Catherine Deneuve verstevigen.

Sinds ze op zeventienjarige leeftijd debuteerde in de film Bend it like Beckham heeft haar meisjesachtige figuur zowel kritiek als bewondering opgeleverd, zeker tijdens het 'maatje nul'-debat in de modeindustrie. Knightley zou een eenjarig contract getekend hebben dat meer dan 735.000 euro waard is. n

Nicole Kidman

2004

Als we de geruchten mogen geloven, zou Kidman tussen twee en zes miljoen pond gekregen hebben om het gezicht van Chanel N°5 te worden en mee te spelen in een superdure reclamespot gemaakt door Moulin Rouge-regisseur Baz Luhrmann. Kidman speelde een filmster die belaagd wordt door paparazzi.

Kate Moss

2003

Coco Mademoiselle wou een jonger publiek aanspreken, en daarom koos Chanel voor het eerst voor een niet-Frans model. Een bijna naakte Kate Moss poseerde verleidelijk met een little black dress en een string met parels. Een riskante keuze, maar dat was waarschijnlijk de bedoeling.

Vanessa Paradis

1991

Paradis, die als veertienjarige bakvis doorbrak met de hit 'Joe Le Taxi', nam plaats in een vogelkooi en werd belaagd door een grote witte Perzische kat. De campagne was geïnspireerd op een siervogelkooi die ooit in Mademoiselle Chanels salon stond. De niet zo geëmancipeerde symboliek heeft Mademoiselle Chanel waarschijnlijk doen omdraaien in haar graf.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234