Maandag 08/03/2021

Cat Power in AB - Een professionele maar ook emotionele jukebox

Cat Power, alias Chan Marshall, heeft de weg naar het grote publiek gevonden. Een volle AB gaf haar dinsdag een warm onthaal en kreeg in de plaats een veel professioneler optreden (****) dan bij vorige passages.

We waren gewaarschuwd: als Cat Power solo zingt, dan loopt het fout. Maar de Amerikaanse zangeres werd door haar band geen moment alleen gelaten en zo kon de dame nauwelijks uit de bocht gaan. Chan Marshall (36) was jarenlang vooral bij andere muzikanten een klinkende naam. Twee jaar terug oogstte ze echter algemene waardering met de cd The Greatest. Op die plaat combineerde ze haar aparte composities en lijzige stem met een warme soulsound. Dit jaar bracht ze dan Jukebox uit, een plaat vol covers die ze volledig naar haar hand zette. De cd werd warm ontvangen en het enthousiaste publiek van alle leeftijden had dinsdag dan ook niet veel nodig om overtuigd te worden.

Marshall verzamelde een schitterende band rond zich waarin onder meer Judah Bauer van Jon Spencer Blues Explosion en Jim White van The Dirty Three zaten. Samen zetten ze een bluesy soulgeluid neer dat de grote zaal omtoverde tot een intieme nachtclub en de geesten van Stax en Muscle Shoals weer tot leven riep. De gitaar schemerde als een zomerse zonsondergang en de drums fluisterden samenzweerderig, terwijl Marshalls hese, sexy stem door veel echo omzwachteld werd. Haar doorleefde stem verried een uitermate complexe persoonlijkheid, wat verder bleek uit de aparte motoriek die Marshall tijdens de songs tentoonspreidde. De hoekige gebaren illustreerden de woorden en vormden ook een manier om met het publiek te communiceren.

Kroeg rond sluitingstijd

Cat Power bracht meer dan 100 minuten lang songs uit de Jukebox-sessies en gaf liedjes als 'Silver Stallion' alweer een geheel nieuwe draai. De muziek werd in haar nog onuitgebrachte versie van John Fogerty's 'Fortunate Son' opgestuwd naar woeste hoogten, maar in 'She's Got You' klonk er een eenzame piano die de sfeer van een bruine kroeg rond sluitingstijd echode. Even kon haar stem het niet meer aan en speelden de bassist en de toetsenist een Pink Floydachtig intermezzo, maar Marshall keerde uiteindelijk terug en zong vlekkeloos 'Song For Bobby'.

Tijdens de lange finale herhaalde ze minutenlang 'I Love You', wat door de toeschouwers volmondig geretourneerd werd. Na de laatste song bleef ze alleen achter met een bos bloemen die ze aan het publiek uitdeelde. Of hoe professioneel en emotioneel elkaar niet hoeven uit te sluiten. (Koen De Meester)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234