Donderdag 08/12/2022

Cat krabbelt overeind

Eigenlijk werd Cat Power vorig jaar al in de Ancienne Belgique verwacht, maar toen ging Chan Marshall - de vrouw achter de groepsnaam - te elfder ure failliet en werd haar hele tournee afgelast. Zonde, vooral omdat ze toen met Sun net een van de beste platen uit haar carrière had gemaakt. Het inhaalconcert van afgelopen woensdag was meteen goed voor een vol huis.

Eerlijk: het interview dat ik vorig jaar met Chan Marshall (41) heb gedaan naar aanleiding van Sun -de plaat die ze nu ook in Brussel kwam promoten - moet een van de meest bizarre in mijn loopbaan zijn. Ze was een uur te laat en eens we aan de praat waren, bleek de zangeres een zenuwpees die stemmen in haar hoofd hoorde, uitgebreid over haar gebit vertelde, en tot drie keer toe de boodschap van Iggy Pop liet horen die ze op haar antwoordapparaat had staan.

Na afloop van het gesprek kuste ze me vol op de mond, zonder dat ze zich mijn voornaam nog kon herinneren. Kortom: geen doordeweekse ontmoeting met een rockster die in haar vrije tijd overigens ook nog fotomodel en actrice is.

Marshall kreeg vlak voor de opnamen van Sun een pijnlijke relatiebreuk te verwerken, kampte met een alcoholprobleem, zenuwinzinkingen, én een bipolaire stoornis. Dat hindernissenparcours vormde meteen de basis van het nieuwe songmateriaal, dat weliswaar even melancholisch klonk dan voorheen, maar door het gebruik van synths, vocale effecten en elektronische hiphopbeats toch een andere dimensie had meegekregen.

Oh nee, de gitaar

In Brussel was het de bedoeling dat ze het podium zou betreden op de tonen van Frank Oceans 'Bad Religion', maar toen het nummer was afgelopen volgde meteen een lange, ongemakkelijke stilte. Die werd pas verbroken toen haar gitariste een rudimentaire versie van 'The Greatest' inzette, tot vandaag nog steeds Marshalls bekendste song, en dit keer in een heel spartaanse, uitgepuurde versie het openingsnummer van de set.

Marshall, lederen jekker, peroxideblond rattenkopje, zong meer dan behoorlijk, en liet - opluchting - haar gitaar aan de kant. Tijdens een van haar vorige passages in de AB had ze het bestaan om een half concert akoestische gitaar te spelen, terwijl het al na twee akkoorden duidelijk was dat ze het instrument niet beheerste.

Eén keer kon ze woensdag evenmin aan de verleiding weerstaan, en 'Silent Machine' werd meteen het moment waar ze grandioos uit de bocht ging: rommelig, chaotisch, en zelfs een beetje vals. Gelukkig bleef het bij die ene uitschuiver, en liet ze onmiddellijk nadien bloedmooie versies optekenen van 'Manhattan' (melodieuze sprookjespop), 'King Rides By' (surfrock meets Cocteau Twins) en 'Angelitos Negros', een cover van de Mexicaanse Pedro Infante.

'Shit to pay'

Marshall werd omringd door een vierkoppige, competente band, maar het mooist waren gek genoeg de momenten dat je die het minst hoorde. 'Bully' had nauwelijks meer nodig dan een minimaal pianomotiefje om tot een hoogtepunt uit te groeien, en ook 'Nothing but Time' maakte een goeie beurt.

'Shivers' - nog een cover, van Rowland S. Howard dit keer, werd versierd met citaten uit 'Never Tear Us Apart' van INXS, maar het beste werd tot helemaal op het einde bewaard: het hypnotiserende 'Peace and Love' ontplooide zich tot een onweerstaanbaar rammelende mantra, en het bedrieglijk opgewekte 'Ruin' - over de hebzucht van de westerse maatschappij - was het soort song waar pijn tot schoonheid werd herkneed.

Geen bissen, geen buiging. Hoefde ook niet, want ze had alles gezegd wat ze te melden had. Na een aantal ontluisterend slechte concerten heeft Chan Marshall haar leven weer op de rails, en maakte ze een behoorlijk stabiele indruk. Net zoals een kat over negens levens beschikt, slaagt Cat Power er telkens in om toch weer overeind te krabbelen. Of zoals ze het zelf ergens zong: everybody's got shit to pay.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234