Vrijdag 21/02/2020

Mobiliteit

‘Cash for car’ is dood, leve het mobiliteitsbudget

Beeld Tim Dirven

Het Grondwettelijk Hof heeft ‘cash for car’ vernietigd, de regeling waarbij je je bedrijfswagen kan omruilen voor nettoloon. Het ‘mobiliteitsbudget’ blijft wel overeind en zal nu allicht de plaats innemen.

Dankzij ‘cash for car’ kan een werknemer zijn bedrijfswagen inruilen voor meer nettoloon, aan dezelfde fiscale en sociale voordelen als de bedrijfswagen. Vijf organisaties, de twee vakbonden ACV en ABVV en drie klimaatorganisaties, waren naar het Grondwettelijk Hof getrokken om de wet uit 2018 aan te vechten. Met succes, dus. 

De “grondwettelijke beginselen van gelijkheid” zijn door de wet in het gedrang, zo oordeelt het Hof. In mensentaal: het is niet te verantwoorden waarom de gebruikers van ‘cash for car’ een fiscaal voordeel krijgen en hun collega’s zonder bedrijfswagen niet. De motivering dat er minder auto’s en dus minder vervuiling zou zijn, houdt niet stand. Wie zijn bedrijfswagen omruilt voor cash, kan met dat geld even goed een tweedehandsauto kopen om daarmee in de file te gaan staan.

Wie nu al gebruikmaakt van de ‘cash for car’-regeling, kan dat nog tot 31 december dit jaar blijven doen. Daarna gaat de regeling definitief naar de prullenmand. Zo’n 600 werknemers die van het systeem gebruikmaken zien van dan af het extra loon volledig belast. Het Grondwettelijk Hof suggereert echter de regeling te laten opgaan in het ‘mobiliteitsbudget’.

Het mobiliteitsbudget is een gelijkaardige regeling aan die voor ‘cash for car’. Alleen: daar ruilt de werknemer zijn bedrijfswagen voor een milieuvriendelijker exemplaar, met daar bovenop een abonnement voor het openbaar vervoer, een leasefiets of een vergoeding voor andere vormen van duurzame mobiliteit. Als er dan nog budget overblijft, wordt dat cash uitbetaald. Het grote verschil: deze regeling moedigt wel andere vervoersvormen aan.

Het feit dat er twee gelijkaardige systemen naast elkaar bestaan, was het gevolg van een politiek compromis. Door het arrest van het Grondwettelijk Hof ziet het ernaar uit dat we evalueren naar één regeling. Het grote probleem: geen van beide systemen kent momenteel enig succes. Een van de oorzaken is dat het mobiliteitsbudget, dat pas in april vorig jaar werd ingevoerd, nog niet echt bekend is bij het grote publiek. Heel wat bedrijven bieden het ook nog niet aan hun werknemers aan. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234