Donderdag 28/05/2020

Carthago: de spin-off

Ruzie is de oorzaak van het feit dat een van de spannendste moderne avonturenstrips maar zo weinig albums telt. Van Carthago, van de Franse scenarist Christophe Bec verscheenin 2007 bij de Genkse uitgeverij Daedalus een eerste album. Daarin zakt miljardair Feiersinger, oftewel de eeuweling van de Karpaten, naar de Marianentrog om een indrukwekkend item aan zijn collectie voorhistorische fossielen en wetenschappelijke ontdekkingen toe te voegen: een levende Megalodon, beter bekend als de prehistorische voorvader van de grote witte haai. Het knap uitgewerkte verhaal, dat het midden hield tussen en avonturenstrip en een thriller, maakte van het album een hit, en toen het tweede deel in 2009 verscheen was er qua populariteit geen houden meer aan.

Na die twee albums, minutieus uitgewerkt door tekenaar Eric Henninot, kwam het dispuut tussen beiden echter op een hoogtepunt. De zoektocht naar een andere tekenaar begon, maar dat liep contractueel gezien niet van een leien dakje. Volgens de laatste berichten wordt de hoofdreeks in 2013 dan toch vervolgd door tekenaar Milan Jovanovic (van Jason Brice), maar om alvast de lange periode te overbruggen besliste scenarist Bec al meteen om een spin-off klaar te stomen: Carthago Adventures. In tekenaar Jaouen Salaün heeft hij een gelijkwaardige, misschien zelfs nog betere tekenaar gevonden. Centraal staat deze keer Bigfoot, of althans de zoektocht ernaar. Een team van wetenschappers analyseerde de geruchten, situeert Bigfoot in Willow Creek in Californië en besluit de Amerikaanse Yeti op grote hoogte te gaan opzoeken. Feiersinger is samen met enkele van zijn onderzoekers van de partij, net zoals de jonge avonturier London Donovan en de indiaanse gids Luyana, voor wie Bigfoot verweven is met haar cultuur. En zo worden wetenschap, een mogelijke legende en een streepje indiaanse cultuur met elkaar verweven. Bec houdt bijna een half album de spanning erin door niet kenbaar te maken of Bigfoot nu op een legende stoelt dan wel realiteit is. Daarna trekt hij alle registers open.

Carthago is populair vermaak, dat zeker, maar wel goed aan de man gebracht, met respect voor de psychologische achtergrond van de personages en zonder echt in clichés te vallen. Zondermeer spannend en interessant, maar het kan niet tippen aan de hoofdreeks. Nog dit: het derde deel sluit de eerste cyclus af, en tekenaar Salaün gaf al te kennen niet meer aan een tweede deel van Cathargo Adventures te willen werken. Een getroebleerde reeks, kortom. Maar wel steengoed. Voor zij die 'geloven'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234