Carrefour naar rechtbank tegen Chinese copycat
De Franse distributiereus Carrefour is naar het Chinese gerecht gestapt tegen supermarktketen Anhui Jiale omdat die de Chinese naam en het logo van Carrefour gebruikt heeft. Dat meldt een Carrefourwoordvoerder.
Carrefour eist 6 miljoen yuan (699.000 euro) van Anhui Jiale, zo meldt het Chinese staatspersagentschap Xinhua. Anhui Jiale werd in 2002 opgericht en telt nu 160 winkels in de regio Fuyang in de oostelijke provincie Anhui.
Over het proces wil Carrefour niets kwijt omdat het nog lopende is. Carrefour beschuldigt de lokale winkelketen ervan dat het tot 2009 de Chinese naam van Carrefour en het logo gebruikte op de uithangborden, zakjes, etiketten en kassaticketen, aldus Xinhua.
Het proces startte 18 augsutus in Hefei, de hoofdstad van Anhui. Anhui Jiale voert ter verdediging onder meer aan dat het van naam veranderde voordat Carrefour klacht ingediend had. Volgens het bedrijf is de Chinese naam en weergave van Carrefour niet voldoende onderscheidend voor er een geregistreerd merk op te baseren. Carrefour wordt fonetisch vertaald als 'Jialefu', wat 'familiaal geluk' betekent. (afp/adb)