Woensdag 28/10/2020

Carlo Bach

De Illy-prijs voor jonge kunst ging op ARTbrussels naar Anouk De Clercq, die in haar video's fascinerende beelden uit de computer tovert

Koffieconsulent heeft boontje voor Brusselse videokunstenares

Brussel

Van onze medewerker

Luk Lambrecht

Het rode logo wordt meer en meer een vertrouwd teken in onze uitgaansbuurten. Het succes van koffiemerk Illy is het resultaat van een perfecte strategie van imagebuilding, waarin de relatie met de kunstwereld een niet onbelangrijk aandeel heeft. Carlo Bach, artistiek consulent bij het merk in Triëste, was even op de beurs ARTbrussels voor de uitreiking van de Illy-prijs voor de meest beloftevolle jonge kunstenaar.

In 2003 ontwierp artistiek directeur Francesco Bonami voor zijn Biënnale van Venetië een kopje met daarop de dubbele boodschap 'Dreams'/'Conflicts'. Zo geraakte het concept van de Biënnale tot op de terrasjes van de dogestad. Gespreksstof in kunstig aardewerk. "De directie wilde de koffie-ervaring, vooral de sensatie van aroma en smaak, uitbreiden met een derde, visuele dimensie", legt Bach uit. "Het was niet zozeer de bedoeling om de kopjes kunstig te decoreren, als wel artiesten de kans te bieden om visueel iets toe te voegen bij het drinken van een kopje dampende espresso.

"Het succes van die kopjes is na twaalf jaar niet meer te schatten. Onze bars krijgen een aantal sets, maar die blijken heel snel te verdwijnen, als collector's items. Beroemdheden zoals Jeff Koons, Michelangelo Pistoletto, Robert Rauschenberg, Daniel Buren en Joseph Kosuth maakten exclusieve ontwerpen. Door de grote vraag zijn die ook voor een zacht prijsje te koop aangeboden. Op die manier werd een alledaags object een kunstwerk dat verzameld wordt en waarop gespeculeerd wordt. Onze kopjes zijn in dezelfde logica verzeild geraakt als werken van de beste kunstenaars. Heel straf."

De koffiefabrikant verdient dus goed aan de kopjes, zo zou je denken. "Dat was zeker niet de bedoeling. Daarom vond de directie dat de winst en de commerciële meerwaarde moesten terugvloeien naar de kunstenaars en de kunstwereld. Daarom steunen wij een aantal beurzen, een kunsthuis als het Palais de Tokyo in Parijs of de Biënnale van Venetië, waarvan we de hoofdsponsor zijn. Daarom ook reiken we een kunstprijs uit zoals hier op ARTbrussels."

Die prijs gaat naar de Brusselse Anouk De Clercq. "De selectie gebeurde hier in Brussel door een comité van competente verzamelaars", legt Bach uit. "We willen en kunnen dat niet zelf doen. Bovendien denken we dat met hun keuze ook de kans op doorstroming naar andere verzamelaars, naar andere spelers in het kunstlandschap, groter is."

De Clercq (°1971) was geselecteerd voor de vorige editie van Jeune Peinture Belge. Onlangs sleepte ze ook de prijs beeldende kunst van de provincie Oost-Vlaanderen in de wacht. Haar werk is uniek in onze contreien. Haar video's zijn geen registratie van de werkelijkheid, evenmin verfilmt ze zomaar situaties of verhalen maar ze tovert een fascinerende beeldtaal uit de abstracte mogelijkheden van de computer. Die linkt ze dan aan elektronische en experimentele muziek. Haar films, altijd in zwartwit, laten als het ware interne landschappen zien die perfect geanimeerd tot je verbeelding spreken.

Op ARTBrussels toonde ze twee recente werken. Building liet zich inspireren door de strakke architectuur van het Brugse Concertgebouw. In Conductor zie je haast romantisch een dreigende wolkenmassa waarin scherp een lichtpuntje brandt. Op het einde van de korte video spat dat knetterend uiteen.

Moet zij nu een tegenprestatie leveren voor de prijs, toch goed voor 10.000 euro? "Helemaal niet", verzekert Bach. "Ze kan het prijsgeld naar eigen goeddunken gebruiken. Ik zal haar wel voorstellen om voor ons een kopje te creëren, wat haar bekendheid alleen maar kan verhogen. Of ze dat voorstel aanneemt, daar beslist ze in volle vrijheid over. Ze zou trouwens de eerste Belg zijn die dat doet."

Onlangs presenteerde het merk ook een nieuwe reeks kopjes. "We zijn ontzettend gelukkig met het werk van de Nederlandse kunstenaar Joep van Lieshout, die sinds 1995 in een collectief atelier in het havengebied van Rotterdam werkt. Op de vier kopjes die hij maakte, staan telkens vier tekeningen. Die verwijzen naar de vier lichaamsfuncties die koffie beïnvloedt en/of activeert: de bloedsomloop, het zenuwstelsel, de spijsvertering en het urogenitale stelsel prijken als een panorama in mooie, heldere kleuren op de kopjes. Een prachtig idee. De kunstenaar verlaagt zich niet tot het decoratieve, nee, hij integreert zijn artistieke project in een eenvoudig gebruiksvoorwerp. Hij laat erop zien wat er in het lichaam gebeurt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234