Woensdag 05/08/2020

Review

Carl Barât & The Jackals in de Botanique: explosief soldatenverdriet

Barât ondertekende het meest opmerkelijke moment van de avond met de signatuur van zijn bloedbroeder Pete DohertyBeeld Alex Vanhee

Dit jaar zou een derde plaat van The Libertines het daglicht zien. "Een emotioneel huzarenstukje," kondigen de groepsleden inmiddels zelf aan. Het punkzot speelde Carl Barât er dan maar zaterdag af met The Jackals. In de Rotonde blies hij het stof uit je oren met een rondje The Clash en muzikale landmijnen.

The Libertines waren een ongelukje, vertelden Pete Doherty en Carl Barât onlangs over de geboorte van hun getalenteerde zorgenkindje. Zouden The Jackals dat daarom doelbewust niét zijn? Barât organiseerde een soort indie-variant op X-factor om een muzikale roedel achter zich te scharen. Die nood aan groepsgevoel was vast een logische reactie op zijn eerste solo-uitstap, die met een sisser afliep. Wereldwijde audities leveren hem vandaag een hongerig troepje jakhalzen op, die de ongeregelde geestdrift van The Libertines behoorlijk wisten te evenaren in de Botanique.

Tekstueel liet de frontman zich op 'Let It Reign' nochtans inspireren door epische ellende. Zo bracht hij verhalen van strijdlust en moed tijdens de Eerste Wereldoorlog. In 'Glory Days' ging het over een regiment Britse soldaten dat doodgeschoten wordt na te zijn gedeserteerd tijdens de Grote Oorlog. Maar ook in gebalde songs als 'Victory Gin', ' Summer In The Trenches' of 'A Storm Is Coming' vertolkte hij de stem van het kanonnenvoer. Het zo vaak geromantiseerde beeld uit oude films werd mee aan flarden geschoten door zoveel soldatenverdriet.

Beeld Alex Vanhee

Dat Barât altijd goeddeels verantwoordelijk was voor het archetypische geluid van The Libertines, hoor je duidelijk aan de puntige songs op Let It Reign. Die bleken ook weer duidelijk in de traditie van The Clash geschreven, het heerlijk rafelige 'Glory Days' op kop. In de Rotonde jaste Barât die oudmodische punkrock aan elkaar in een energieke show, die ontplofte als landmijnen tegen je trommelvlies.

Hoewel de frontman en zijn Jakhalzen zich voornamelijk bedienden van songs uit hun laatste plaat, werd je ook genereus vergast op ouder werk van The Libertines (het door bierdouches ondersteunde 'I Get Along' en 'Death on the Stairs') of zijn oudere groep Dirty Pretty Things. 'Gin & Milk', 'Deadwood' en vooral 'Bang Bang You're Dead' bleken een garantie op een daverende vloer, een pogo of dronken crowdsurfer.

Beeld Alex Vanhee

Toch ondertekende Barât het meest opmerkelijke moment van de avond met de signatuur van zijn bloedbroeder Pete Doherty. Een solo en akoestisch gebracht 'France' van The Libertines vloeide over in 'The Ballad of Grimaldi' van Pete's groep Babyshambles. Achteraf monkelde hij - nu ja, meestal zette hij het op een mompelen - hoe "terrified" hij zich voelde over die keuze. Onnodig was die angst: met een rauwe stem die door verkoudheid en vermoeidheid aangerand leek, klonk de zanger beter dan ooit.

Niettemin merkte je enkele malen dat Barât zijn meerdere moest erkennen in Doherty, wanneer hij snelheid terugnam en poëzie of emotie op rauwe kracht liet primeren. Het akoestische '9 Lives' was bijvoorbeeld geen hoogvlieger en ook 'Let It Rain' leek wat onbeholpen in de setlist gepropt, vlak voor een stomend 'Bang Bang, You're Dead'. In 'A Storm is Coming' werd William Blake ("Tyger Tyger, burning bright") dan weer gemakzuchtig geciteerd - schoonheidsfouten waar Doherty zich op het magistrale Grace/Wastelands nooit aan mispakt zou hebben.

Maar elders sloeg Barât wél volop gensters: alsof Londen even herleefde in de Rotonde.

Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234