Vrijdag 14/08/2020

Taalblog

'Cara' is Latijn voor 'geliefd' - en dat zal Colruyt geweten hebben

Beeld Eric de Mildt

Schrijfster Ann De Craemer verwoordt haar liefde voor taal in de blog "Ik hou van taal".

Het lijkt meer dan zomaar een storm in een glas bier: de ophef die is ontstaan rond de geplande naamswijziging van Cara Pils. Colruyt kondigde deze week aan de naam te zullen veranderen in Everyday Pils, en dat leidde meteen tot verontwaardiging bij de fans van het bier, dat als budgetmerk inmiddels de cultstatus van 'marginaal hip' heeft bereikt. Er werd een Facebookgroep opgericht die de naamswijziging wil tegenhouden, en een groep studenten uit Gent plant volgende week zelfs een optocht naar de Colruyt om hun protest te uiten.

Het gebeurt maar zelden dat er zo veel heisa is rond een woord dat dreigt te verdwijnen, en dat maakt uw taaldienaar uiteraard wakker. 'Cara' is natuurlijk niet zomaar een woord - het is de naam van een product dat zo vertrouwd is geworden dat het een eigennaam is geworden. Het bestuderen van eigennamen is trouwens een tak in de taalkunde die 'onomastiek' heet en de betekenis, verspreiding en herkomst van namen achterhaalt.

Cara Pils.Beeld Colruyt

'Dierbare' Cara

Geen taalkundige die zich al heeft beziggehouden met het bestuderen van de betekenis van de naam 'Cara' in Cara Pils, dus laat mij dat maar even met de nodige korrel zout doen: het woord 'cara' is in het Latijn de vrouwelijke vorm van het adjectief 'carus', wat 'dierbaar, geliefd' betekent. Ziedaar, Jef Colruyt! U stond er zelf niet bij stil, maar met de oorspronkelijke naam van uw bier heeft u al voorspeld wat er zou gebeuren indien u eraan zou rommelen: zo geliefd is de naam dat de fans er zelfs nuchter op hun achterste poten van gaan staan.

Ik vind de heisa als taalliefhebber in elk geval wel boeiend, omdat ze laat zien dat woorden en beslist namen een grotere emotionele lading hebben dan we beseffen. Zelf herinner ik me mijn verontwaardiging toen Raider (als tiener mijn favoriete snack) van naam veranderde en Twix werd. Twix! We hadden toen geen Facebookgroepen om moord en brand te schreeuwen, maar op de speelplaats was het een gespreksonderwerp, en het duurde een tijd vooraleer ik een Twix ook echt een Twix noemde.

Identiteit

Maar kijk, ik was inmiddels vergeten dat een Twix ooit een Raider was, wat meteen duidelijk maakt hoe snel we ook aan nieuwe namen gewend raken. Wist u bijvoorbeeld nog dat Nissan ooit Datsun heette? De eerste naam van Google was Backrub; Nintendo Playing Card Company ging aanvankelijk door het leven als Marafuku Company; wie een Pepsi Cola wilde moest ooit om Brad's Drink vragen en Sony was eerst Tokyo Tsushin Kogyo K.K.

Ook de naam Everyday Pils zou dus wennen, maar toch zou ik Colruyt afraden het te doen, omdat ze het bier daarmee dezelfde naam geven als honderd andere Everyday-budgetproducten, en daar ligt de kat net gebonden: door zo'n bekend bier van een eigennaam te ontdoen, neem je het ook zijn identiteit en imago af. 'What's in a name?', vroeg Shakespeare zich al af, en het antwoord luidt nog steeds: ontzettend veel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234