Vrijdag 18/10/2019

CANVAS zet nieuw offensief in

Met Terzake dat geen zomerstop houdt en een cinemaprogramma live op locatie hoopt Canvas ook de komende maanden iets te betekenen op televisie. 'Na enkele woelige jaren is Canvas geconsolideerd', zegt netmanager Reinhilde Weyns.

Cinefielen die al jaren smeken om een filmprogramma op televisie kunnen deze zomer hun hart nog eens ophalen op Canvas. Drie keer per week toont de zender een kwaliteitsfilm die werd gekozen door een bekende filmliefhebber, met vooraf ook een twintig minuten durend gesprek over die film. Naast de man of vrouw die de film heeft gekozen, schuift er ook telkens een extra filmkenner aan die wat meer uitleg komt geven over bijvoorbeeld de beeldtaal of thematiek van de film.

Cinema Canvasis niet alleen een tv-programma, het is in de eerste plaats ook een evenement waar de Canvas-kijker zelf naartoe kan en live wordt uitgezonden. Het vindt telkens plaats in een andere stad - Kortrijk, Antwerpen, Genk, Leuven, Sint-Truiden, Gent en Vilvoorde zijn de uitverkoren locaties - en wordt in juli gepresenteerd door Michael Pas. In augustus neemt Xander De Rycke het over.

"Canvas komt van het rationele en belerende", zegt netmanager Reinhilde Weyns. "Nu willen we echt voelen wat er leeft bij de kijker en zeker niet meer vanuit de hoogte werken. Alleen hadden we nog geen evenement om naar ons publiek te trekken. Cinema Canvas is daarvoor een oplossing."

De eerste week in Kortrijk staat Jan Eelen op het programma, die voor One Flew over the Cuckoo's Nestkoos, Johan Heldenbergh met The Searchersvan John Ford en regisseur Patrice Toye die het graag wil hebben over Me and You and Everyone We Know.

Impact

Cinema Canvasis niet het enige programma dat Canvas door de zomer moet loodsen. In tegenstelling tot vroeger gaat Terzakegewoon door tijdens de zomervakantie, met afleveringen die tussen de twintig en de dertig minuten duren naargelang de actualiteit. Annelies Beck en Kathleen Cools blijven het afwisselend presenteren.

Na de moeilijke periode die het duidingsprogramma vorig jaar doormaakte, met diep wegzakkende kijkcijfers en een tanende relevantie, is Weyns blij met de evolutie die Terzakehet voorbije seizoen maakte. "Het programma groeit gestaag en dat geeft vertrouwen. Ook over de impact zijn we tevreden. Voor een programma als Terzake, en nadien ook De afspraak, is dat belangrijk: als die niet goed zit, hypothekeert dat de rest van de avond."

Terzakehaalde dit voorjaar gemiddeld 158.000 kijkers, 23.000 meer dan vorig jaar. Met de nachtlus erbij steeg dat tot net iets meer dan 200.000. Ook De afspraakblijft groeien met gemiddeld 192.000 kijkers om 20.30 uur en 42.000 in de nachtlus. Vorig voorjaar had het programma gemiddeld 161.000 kijkers.

De groei van de actuaprogramma's zorgt er mee voor dat Canvas een al bij al behoorlijk voorjaar achter de rug heeft. Van januari tot en met mei haalde de zender een gemiddeld marktaandeel van 7,3 procent, of 0,5 procentpunt meer dan vorig jaar. 2015 was weliswaar nog beter met 8,1 procent, maar Weyns zegt tevreden te zijn. "We zijn niet meer in vrije val. Na de woelige jaren is Canvas geconsolideerd en maken we een bescheiden vooruitgang."

Anders kijken

Al blijft het voor een kleine zender als Canvas niet makkelijk om een plaats te vinden tussen de grote zenders en het steeds populairdere uitgesteld kijken. "Daarom kijken we nooit meer alleen naar de cijfers van de eerste uitzending", zegt Weyns. Die dikken in de dagen en weken erna meestal nog flink aan.

IS in het vizierbijvoorbeeld, de reeks van Rudi Vranckx, haalde op dinsdagavond live gemiddeld 'slechts' 177.000 kijkers. Dankzij het uitgesteld kijken en de herhalingen later op de week verdubbelde dat tot 350.000 kijkers. Een zelfde fenomeen zie je bij Generatie B, de fictiereeks van Joost Vandecasteele: 73.000 live kijkers, die uiteindelijk opliepen tot 148.000 kijkers. Ook de komst van onlineplatform VRT NU, dat al een half miljoen geregistreerde kijkers heeft, zorgt voor extra bereik voor de Canvas-programma's. Weyns: "Online gaat het snel, zeker bij de jongere generatie."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234