Zondag 26/01/2020

Canvas wil in 2005 meer dan ooit eigen koers varen

'Televisie die meer is dan sprekend behang'

De programmering voor 2005 wordt voor Canvas weer een evenwichtsoefening tussen eigen(zinnige) producties en de betere aankoop. Daarmee wijkt de zender nauwelijks af van zijn beproefde formule, maar netmanager Johan Op de Beeck wil die vooral anders invullen: 'Minder cynisme en meer ontroering.'

Brussel

Van onze medewerker

Hans Van Goethem

Canvas-netmanager Johan Op de Beeck voelde zich bij de voorstelling van de nieuwe Canvas-programma's gesterkt door de opmerkelijke score van Grote vragen. Het filosofisch programma wist afgelopen zondag ongeveer een kwart miljoen kijkers te boeien. "Dat bewijst dat er behoefte is aan dat soort van 'trage' televisie", aldus Op de Beeck. "Het komende jaar wil Canvas nog meer zulke statements maken en risico's nemen."

Uiteraard zal het aanbod voor een aanzienlijk deel uit aangekochte producties bestaan. Vanaf vrijdag 7 februari start de BBC-dramaserie Charles II, de Britse Zonnekoning. Voor niet-Britten is de man een nauwelijks gekende voetnoot in de geschiedenis maar in eigen land geldt hij als de decadente evenknie van Lodewijk XIV. In februari gaat vervolgens Keizer Augustus van start met een onverwoestbare Peter O'Toole als de goddelijke keizer.

Ook buitenlands en ijzersterke is de docuserie Auschwitz, die Canvas vrijwel tegelijkertijd met de BBC zal uitzenden vanaf 27 januari, zestig jaar na de bevrijding van het concentratiekamp. "Met dat programma wil Canvas een statement maken", zegt Op de Beeck. "En zich met zijn kijkers afvragen hoe dat kon gebeuren en nog steeds kan gebeuren."

Dat Canvas zich profileert met haar aankoopbeleid is volgens de netmanager geen schande. "Bij andere zenders dienen aangekochte programma's om gaten in de programmering op te vullen, bij Canvas zijn ze een onderdeel van onze missie", aldus Op de Beeck. "Wij gaan echt op zoek naar buitenlandse programma's die relevant zijn en die je gezien moet hebben.

Maar er zijn ook de eigen producties. Twee opmerkelijke nieuwkomers zijn in januari zijn Het Bourgondisch complot en Week van liefde. Het eerste is een reisprogramma waarin Michiel Hendryckx vanuit Gent met een oude vrachtboot de Franse kanalen opzoekt. Het tweede wordt gemaakt met Stijn Meuris achter en Wim Opbrouck voor de camera. In Week van liefde praten ze met vijf oude mensen over liefde.

"Net als Grote vragen zijn dat programma's waarbij iedereen zich afvraagt 'zal daar wel naar gekeken worden?'", vertelt Op de Beeck. "We nemen er een risico mee maar Canvas moet dat durven. Het loont de moeite, dat bewijst het succes van Grote vragen. We zijn nog altijd de zender voor de meerwaardezoeker. Naast ontspannen willen wij de kijker ook raken met televisie die meer is dan sprekend behang."

Hoewel Canvas volgend jaar zijn reputatie wil bestendigen, zal Op de Beeck nieuwe accenten leggen. "Ik wil weg van het cynisme en de brutaliteit inruilen voor tederheid. De tijd is daar volgens mij rijp voor. Bezinning en traagheid zijn woorden die andere zenders verfoeien maar bij Canvas willen we er ons handelsmerk van maken. Het moet televisie zijn waar je nog bij moet gaan zitten om te kijken en te luisteren."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234