Donderdag 26/11/2020

Canvas toont kortfilm van Nicolas Provost op nationale feestdag

Op 21 juli toont Canvas een selectie kortfilms van eigen bodem. Een daarvan is Exoticore van Nicolas Provost, die eerder dit jaar zijn nieuwe film Long Live the New Flesh in première zag gaan op de Berlinale en tegelijk een solotentoonstelling had in de prestigieuze Berlijnse galerie Haunch of Venison.

Met Canvas kort geeft de zender het publiek de kans om kennis te maken met een aantal getalenteerde filmmakers. Een van die makers is de Belgische kunstenaar Nicolas Provost, die al jarenlang gelauwerd wordt in binnen- en buitenland. Hij was zelfs de eerste Belg die op het toonaangevende Sundance Filmfestival in de prijzen viel. Zowel in 2005 als in 2008 kreeg hij er een eervolle vermelding voor respectievelijk Papillon d’amour en Suspension. Ook Exoticore sleepte verschillende prijzen in de wacht.

Exoticore (2004) vertelt het verhaal van een immigrant uit Burkina Faso en zijn pogingen om zich te integreren in de Noorse samenleving. Het is een bevreemdende, maar ontroerende film over een outsider op zoek naar liefde.

Momenteel werkt de kunstenaar aan zijn eerste langspeelfilm, The Invader. “Het scenario heb ik geschreven voor de hoofdacteur uit Exoticore, Issaka Sawadogo”, zegt Provost. “Issaka is mijn fetisjacteur. The Invader is geïnspireerd op zijn personage uit Exoticore, een immigrant die zijn plaats zoekt in de wereld en hunkert naar liefde. Ik heb het verhaal geactualiseerd en verplaatst naar het Brusselse illegale migrantenmilieu, waardoor het een heel ander verhaal is geworden. De film is een thriller over een klassieke antiheld en vertelt het relaas van een van de duizenden Afrikanen die naar ons land komen op zoek naar het paradijs. Dat valt tegen, hij wordt in het nauw gedreven en neemt de wet in eigen handen. Het is niet mijn bedoeling om de migrantenpolitiek in beeld te brengen. Het is gewoon het verhaal van één man die ten onder gaat omdat hij te veel verlangens heeft.”

Terwijl Provost bezig is met de preproductie van zijn langspeelfilm, werkt hij in het kader van Moving Stories aan een nieuwe kortfilm. Samen met vijf Europese partners coördineert kunstenorganisatie Contour Mechelen het geheel. “Het moest gaan over een nieuwe vorm van storytelling”, zegt Provost. “Toevallig was ik bezig aan een korte film die perfect in dat concept paste. Ik wilde al lang iets doen met stock footage. Dat zijn geprefabriceerde shots, stereotiepe in scène gezette situaties die gebruikt kunnen worden in reclame of docu’s.”

Voor deze film werkt Provost met stock footage van Boeings. “Als er in films vliegtuigen voorkomen, zie je altijd veel interieurscènes met dialoog en maximaal 5 seconden exterieur. Dat is jammer, want die beelden van vliegtuigen die over de wolken scheren zijn magisch. Ze vormen de aftermath, het moment waarop je als kijker tijd hebt om weg te dromen. Dat principe wil ik omkeren: eerst toon ik een korte dialoog van een jong koppel en daarna minutenlang de prachtige buitenbeelden waarbij je kunt nadenken over hun onzekere romantische toekomst.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234