Zaterdag 24/10/2020

Interview

Canvas Popnacht-trio over hun muziekhelden in drie anekdotes: ‘Iedereen werd gek, ongelooflijk’

V.l.n.r. Jan Delvaux, Thomas De Soete en Jimmy Dewit.Beeld RV VRT

Vanavond op Canvas slaat presentator Tomas De Soete de handen ineen met muziekencyclopedieën Jan Delvaux en Jimmy Dewit voor een drie uur durende liveshow waarin ze de kijkers overspoelen met 60 jaar pop- en rockgeschiedenis van eigen bodem. Ze brengen een gevarieerd aanbod aan muziekverhalen en geven ook het woord aan jonge revelaties als Brihang tot eeuwig jonge talenten als Stijn Meuris. Wij vroegen hen alvast naar een straffe anekdote over een van hun muziekhelden.

Jan Delvaux: je bompa te kakken voor een jong publiek

Delvaux: “Ik ben een grote fan van André Brasseur en in 2016 wilde ik een poging wagen om hem opnieuw te lanceren. Klein probleem: een midden 70 jaar oude man, zonder plaat of airplay. Hoe gaan we die terug bij de jeugd brengen? Oplossing: Pukkelpop. Na maanden aandringen bij Pukkelpop kreeg hij dan een plaats op zaterdagnamiddag om twaalf uur.”

De Soete: “Iedereen weet, dat is waanzin. Ik doe al jaren de aankondiging in de Marquee, om twaalf uur is daar geen kat. Je kan dan zelfs zonder micro tegen het publiek praten.”

Delvaux: “Dat was een bewuste beslissing want André knoeit graag met van alles en als eerste van de dag heeft hij uren tijd om zichzelf voor te bereiden. Hij was ook echt al bezig vanaf zeven uur in de ochtend. De voltallige Waalse pers was ook aanwezig en ik was er nog niet helemaal gerust op, want je zet eigenlijk je bompa te kakken voor een jong publiek.”

Lees ook

Het kot was te klein voor de oudste artiest ooit op Pukkelpop

De Soete: “Wanneer ik hem aankondigde, bestond het publiek hoogstens uit de betrokkenen die vooraan stonden om het niet te pijnlijk te maken. Maar na een half nummer kwam er een toestroom van festivalgangers in de Marquee en ze bleven maar komen. Je zag Brasseur maat per maat meer heropleven en halverwege het concert stond de tent bomvol. Iedereen werd gek, ongelofelijk.”

Delvaux: “Zelfs Chokri en Eppo (organisator en programmator, KL) kwamen kijken en hij heeft dan een bisnummer gekregen, wat bijzonder zeldzaam is op Pukkelpop. Na het concert stond híj míj voor te stellen aan Chokri terwijl het andersom zou moeten zijn. (lacht) Om samen te vatten: het was zijn comeback in 45 minuten. Om halfdrie was hij weer naar huis met zijn camionette. Filmisch.”

Jimmy Dewit: Kraftwerk en de Smurfen in één groep

Dewit: “Een van mijn grote helden is Telex. Denk: Kraftwerk en de Smurfen in één groep. Ze zijn enorm grappig, maar maken ook ongelofelijke straffe elektronica. Een van de bandleden is Dan Lacksman, de elektronicapionier van België, zeg maar. Hij heeft bijvoorbeeld de baslijnen gemaakt voor discohit ‘Born to Be Alive’. Dat nummer werkte totaal niet tot hij het onder handen nam en er een elektronische baslijn onder legde. Toen leek dat tovenarij, vandaag is dat easy.

“Drie jaar geleden zijn we hem gaan filmen voor een Canvas-programma. Ik heb toen die discohit met hem mogen reproduceren. Met hem aan de Moog, de modulaire synthesizer waarmee hij het in 1978 maakte, toonde hij mij hoe hij te werk is gegaan. Hij is erin geslaagd om enkel de kickdrum te isoleren, en die gebruikte hij dan om zijn sequence te pulsen. Vandaag doet de computer dat. Ik heb dus terwijl hij speelde, de basdrum bediend. Met mijn hand zat ik op zijn oude Roland de maat aan te geven; 1, 2, 3, 4. Geweldig, gewoon.”

Delvaux: “Als op de schoot van Sinterklaas.” (lacht)

Dewit: “Ja, zo voelde het wel! In zijn eigen studio met al het originele materiaal dat nummer reproduceren, een ongelofelijk schoon moment. Lacksman is ook gewoon een simpele, doodbrave man, net je conciërge op school vroeger. En die heeft dan zo veel hits geschreven en geproducet. Je vindt zijn sporen heel ver terug in onze belpopgeschiedenis en hij woont hier wat verderop, in Laken.”

Tomas De Soete: Luc Van Acker in de ‘bloody’ Toyota-garage

De Soete: “Ik stond een paar jaar terug om zeer onduidelijke redenen in de Toyota-garage – ik had toen helemaal geen Toyota – en wie komt daar plots naast mij staan? Luc Van Acker!” (lacht)

Delvaux: “Hét popicoon uit de jaren tachtig!”

De Soete: “Ik was enorm onder de indruk, maar hij was enorm sympathiek en deed of we elkaar al duizend keer hadden gezien. Superjoviale mens. Het klinkt niet zo spannend, maar dat was een prachtig moment voor mij. En dat in de bloody Toyota-garage. (lacht)

“En ik heb dat moment recentelijk herbeleefd toen ik de belpopgeschiedenis van Luc Van Acker herbekeek. Want hoe meer ik ontdekte over hem, des te meer ik besefte hoe baanbrekend en maf die mens was. Hij trok zich nergens iets van aan en deed vierkant zijn eigen goesting. Het was eigenlijk de Tom Barman van de jaren 80. Iedereen wilde met Luc Van Acker spelen, maar hij is altijd superbescheiden gebleven. Eigenlijk heeft hij een beetje de DIY-, lofi-, ‘foert, ik doe gewoon waar ik goesting in heb’-stijl op de kaart gezet. Die gast was zo bloody hip, je kan je dat nu niet meer voorstellen.” 

Delvaux: “Luc was de enige artiest waar ik ooit schrik van had. Als hij optrad sloeg die een fles kapot op podium en sprong hij zonder te kijken in het publiek.”

De Canvas Popnacht:  vrijdag 3 januari van 21.00 uur tot middernacht op Canvas, vanuit STUKcafé in Leuven.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234