Woensdag 23/10/2019

Cannes-jury levert erg mooi palmares af

De laatsten zullen de eersten zijn, zal de Griekse regisseur Theo Angelopoulos zondagavond gedacht hebben, want zijn film Mia Eoniotita Ke Mia Mera ('De Eeuwigheid en Een Dag') werd zaterdag als allerlaatste film in de Cannes-competitie voorgesteld om een dag later met de hoogste eer, de Palme d'Or, bekroond te worden.

Voor het overige leverde de jury van deze 51ste editie van het belangrijkste filmfestival ter wereld een zeer evenwichtig palmares af, zonder opvallende verrassingen, aangezien de meeste prijswinnaars al eerder op de goedkeuring van pers en publiek konden rekenen. Dat was zeker het geval voor de Grote Prijs van de Jury, waarmee vooral originaliteit en het nemen van risico's beloond worden. Die Grand Prix ging naar La Vita e Bella, van de Italiaanse scenarist-acteur-regisseur Roberto Benigni, die tijdens de slotceremonie moeiteloos de zaal overeind kreeg voor een lange ovatie en die tevens voor de komische noot zorgde door letterlijk op zijn knieën te vallen voor juryvoorzitter Martin Scorsese, die hij in een wilde vreugdedans meesleurde. Meteen daarna ging een dolgelukkige Benigni in een opwelling van enthousiaste dankbaarheid de complete jury omhelzen. In zijn dankwoord, waarin hij even deed alsof hij dacht dat hij met de Gouden Palm naar huis mocht, droeg hij zijn prijs op aan de vrouwelijke hoofdrolspeelster, zijn echtgenote Nicoletta Braschi.

Als Beste Acteur werd de Schot Peter Mullan (in kilt op het podium) gelauwerd voor zijn briljante vertolking van de titelrol in My Name is Joe van regisseur Ken Loach, een liefdesverhaal in Glasgow tussen Joe, de ex-alcoholverslaafde coach van een wel zeer amateuristische voetbalploeg, en een sociaal assistente.

De Prijs voor de Beste Actrice werd ex aequo toegekend aan de Franse Elodie Bouchez en de Belgische actrice Natacha Regnier voor hun vertolking in de Franse film La Vie Rêvée des Anges van regisseur Erick Zonca, de enige debuutfilm in de Officiële Selectie.

De Prijs voor de Regie (door Scorsese zelf nog gewonnen voor After Hours in 1985) ging naar de Engelse regisseur John Boorman voor zijn uitstekende Ierse gangsterfilm The General. Boorman keeg die prijs al eerder voor Leo the Last uit 1970.

Dit jaar werd ook een Prijs voor het Beste Scenario toegekend.en die ging naar de Amerikaanse scenarist-regisseur Hal Hartley voor zijn film Henry Fool.

De Prijs van de Jury, omschreven als een soort coup de coeur, werd ex aequo toegekend aan de Deense film Festen van Thomas Vinterberg (de eerste productie gedraaid volgens de 'kuisheidsregels' van het Dogma 95-collectief) en het Franse pedofilie-drama La Classe de Neige van Claude Miller, die met deze tiende langspeelfilm voor het eerst meedong in de Cannes-competitie.

De Prijs voor de Beste Artistieke Bijdrage ging naar de Amerikaanse regisseur Todd Haynes voor zijn film over de Britse glamrockperiode, Velvet Goldmine.

Vooraleer de jury, onder leiding van de enkele dagen geleden met een Légion d'Honneur gelauwerde Martin Scorsese, haar palmares bekendmaakte, werden enkele andere belangrijke prijzen uitgereikt. De Grand Prix Technique van de Commission Supérieure Technique werd toegekend aan de Italiaanse cameraman Vittorio Storaro voor zijn werk aan de film Tango van de Spaanse regisseur Carlos Saura.

De Caméra d'Or voor de Beste Debuutfilm (in àlle secties van het festival) ging naar de film Slam van de Amerikaanse cineast Marc Levin, die voorgesteld werd in La Quinzaine des Réalisateurs.

Door nog een andere jury, waarvan ook de Belgische filmmaker Jaco Van Dormael deel uitmaakte, werd de Gouden Palm voor de Beste Korte film unaniem toegekend aan L'Interview van de Franse regisseur Xavier Giannoli.

De Fipresci-prijs van de internationale filmkritiek ging naar The Hole, een film van de Taiwanees Tsai Ming-liang. De Fipresci-onderscheiding voor een film die buiten de officiele competitie werd vertoond, was bestemd voor Happiness van de Amerikaan Todd Solondz.(Jan T.)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234