Woensdag 18/05/2022

Canal+ volgt het levensritme van de abonnee

Een jaar geleden werd Canal+ gelanceerd. Hiermee kreeg FilmNet, Vlaanderens eerste betaalnet, niet alleen een nieuwe naam maar ook een nieuw gezicht en een nieuw profiel. Toch heeft deze transformatie nog geen extra klanten opgeleverd. Met een exclusief aanbod, dat gespreid wordt over drie kanalen, wil Canal+ nu meer dan ooit inspelen op de wensen van zijn kijkers. Met deze 'multi-uitzendingen' wil de zender de keuzevrijheid van de abonnee nog versterken.

'Onze abonnees kiezen voor Canal+ omdat ze geïnteresseerd zijn in programma's die ze elders niet vinden', zo verklaart algemeen directeur Jo Mariens de aparte plaats die de betaalzender inneemt in het Vlaamse tv-landschap. "Maar het voorbije jaar heeft ons ook geleerd dat onze kijkers, naast een sterk inhoudelijke invulling, ook behoefte hebben aan keuzevrijheid. Deze mensen leiden een druk bestaan, ze werken, sporten, gaan uit en willen televisiekijken als hun dat uitkomt." Ook daar houdt Canal+ rekening mee in de najaarsprogrammering.

Het nieuwe toverwoord van Canal+ is dan ook 'multi-uitzendingen'. De betaalzender streeft daarbij naar een maximaal kijkerscomfort. "Canal+ moet zich aanpassen aan het levensritme van de abonnee en niet omgekeerd", stelt programmadirecteur Jan Doucet. De recente films, de livesport, de 24 uur op 24 uur-uitzendingen en het ontbreken van reclame zijn voor Canal+ dus zeer belangrijke troeven, maar niet voldoende.

Canal+ probeert deze doelstellingen onder meer te realiseren door zijn programma's over drie kanalen te spreiden. De drie netten Canal+, Canal blauw, Canal geel, werden zodanig op elkaar afgestemd dat de abonnee maximale instapmogelijkheden krijgt. Canal+ is het 'premiumkanaal' met alle filmpremières, en live en exclusief het Belgische voetbal. Het filmaanbod blijft uiteraard een van de belangrijkste pijlers van de betaalzender. Streefdoel blijft een speelfilm reeds een jaar tot veertien maanden na de release uit te zenden en dat in exclusiviteit gedurende een periode van anderhalf jaar. Deze premièrefilm wordt vanaf 7 september uitgezonden om 20.30 u. in plaats van 19.30 u., omdat dit voor de kijkers een veel comfortabeler uur zou zijn. Welke films? "Van alle segmenten het beste", zo stelt adviseur Willem Wallyn: "Van Shine tot 101 Dalmatiërs en van Spice World tot Licht. Niet alleen kaskrakers maar ook cinefiele en korte films, alsook de omkaderende programma's als het filmmagazine Cinemazine met Tine Van den Brande. Het sportaanbod op dit 'premiumkanaal' beperkt zich tot het Belgische voetbal, met dit seizoen dertig competitiewedstrijden en vijf bekerwedstrijden.

Naast dit 'familiekanaal' is er Canal+ Blauw, het brutalere, gedurfdere en eigentijdsere broertje dat zich op een publiek van 25 tot 45 jaar richt. Dat is ook de reden waarom een van hun belangrijkste aanwinsten, de Amerikaanse animatieserie South Park, die ook wel eens als de opvolger van The Simpsons wordt bestempeld, op dit kanaal wordt uitgezonden. Deze reeks draait rond vier kleine ettertjes, Stan, Kyle, Kenny en Cartman uit South Park, een klein stadje in de bergen van Colorado. Hun gemeenschappelijke passie is provoceren. Zij binden de strijd aan met bovennatuurlijke wezens, zenuwachtige moeders, vervelende schooljuffrouwen, en nog veel meer. In de Verenigde Staten heeft deze cultserie van het duo Trey Parker en Matt Stone alvast reeds een Southmania veroorzaakt. Op dit kanaal staan ook de documentaires en de rest van het sportaanbod. Dat betekent een flinke portie Europees voetbal met alle thuiswedstrijden van Anderlecht en elke week drie à vier rechtstreekse uitzendingen van topmatchen uit de Duitse, Engelse, Italiaanse, Spaanse, Nederlandse en Franse competitie. Verder is er ook nog het NBA-basketbal, tennis en Formule 1.

Dan blijft er nog Canal+ Geel, het extra servicekanaal waar de abonnee terecht kan voor bijvoorbeeld speelfilms die eerder al in première te zien waren op Canal+. Maar ook evenementen als een live-concert van de Rolling Stones (op 2 september), en dagelijks twee speciale tv-blokken voor kinderen.

En met deze 'multi-uitzendingen' en verhoging van het kijkerscomfort hoopt Canal+ andermaal zijn abonneebestand op te drijven. Want dat blijft toch een teer punt. Canal+ Vlaanderen telt momenteel 160.000 abonnees en dat is evenveel als een jaar geleden toen de grote transformatie van FilmNet naar Canal+ werd doorgevoerd. Toen stelde algemeen directeur Jo Mariens dat hij tegen eind '98 het aantal abonnees wilde zien stijgen tot 185.000. Nu neemt hij liever geen getal meer in de mond. "We hebben een driejarenplan en we zitten op schema", aldus Mariens. Hij kijkt ook uit naar de verdere evolutie van Canaldigitaal, dat sinds april wordt aangeboden en waarvoor reeds 6.000 abonnees zijn.

Het nieuwe reclamedecreet laat de betaalzender toe om dagelijks een ongecodeerd programma uit te zenden. Op die manier zou Canal+ potentiële klanten kunnen lokken. Volgens programmadirecteur Jan Doucet zal dat in het najaar nog niet op structurele basis gebeuren, maar alleen bij grote evenementen, zoals het Filmfestival van Vlaanderen-Gent. Vanaf '99 hoopt Doucet deze bijkomende troef wel te kunnen uitspelen, "maar dat kunnen we alleen maar met een heel sterk programma", zo beseft hij. (LB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234