Zaterdag 24/08/2019

Canadese tv-fictie ontworstelt zich aan Hollywood

De filmindustrie in Canada teerde decennialang op Amerikaanse tv-series, die er goedkoper konden worden gefilmd en geproduceerd dan in Hollywood. Maar met successeries als Flashpoint en The Borgias wordt Canadese tv-fictie stilaan een exportproduct op zichzelf.

Tv-series als Fringe,Alcatraz en Men in Trees spelen zich misschien wel af in Amerikaanse grootsteden als Seattle of New York, maar de werkelijke opnames gebeurden in Vancouver of Toronto, twee Canadese steden die - met een beetje goede wil - kunnen doorgaan voor die metropolen. Decennialang accommodeerde de Canadese film- en tv-industrie dan ook vooral Amerikaanse filmstudio's en productiehuizen, die hun productie naar het noorden sturen omdat de kostprijs van acteurs en figuranten, locaties en crew er lager is en omdat ze kunnen profiteren van een genereus taxsheltersysteem.

Dat laatste is de laatste jaren in de verdrukking aan het raken omdat heel wat Amerikaanse staten tegenwoordig hun eigen belastingvoordelen uitreiken aan filmproducties, maar het neemt niet weg dat heel wat Amerikaanse tv-series eigenlijk in Canada worden gemaakt. Recente voorbeelden zijn ook Supernatural en Breaking News, en tv-klassiekers die bijna volledig werden opgenomen in Canada zijn The X-Files en MacGyver.

"We hadden tot nu toe vooral een service-industrie voor de Amerikaanse film- en tv-sector", zegt Valérie Creighton, algemeen directeur van het Canada Media Fund, een organisatie die de Canadese federale overheid drie jaar geleden opstartte om een eigen audiovisuele sector op gang te trekken. "Je kon dat nauwelijks een filmindustrie noemen."

De grens over

Een groot deel van de missie die het Canada Media Fund voor zich ziet, zit nu in het steunen van projecten die ook geschikt zijn voor verkoop in het buitenland. Er waren in het verleden al een paar Canadese tv-series die succesvol waren buiten de landsgrenzen, zoals de crimiserie Due South of de spionageserie La Femme Nikita, maar die staken slechts druppelsgewijs de grenzen over.

De afgelopen jaren lijkt er een sluis te zijn opengezet. Het aantal Canadese series die in het buitenland werden verkocht, is tussen 2011 en 2012 zelfs meer dan verdubbeld, van 40 naar 85. Het merendeel daarvan, 38 procent, zijn kinder- en tienerseries als Degrassi en My Babysitter's a Vampire. Maar liefst 27 procent zijn dramaseries, die dus ook in het buitenland in primetime worden geprogrammeerd.

Ook op Vlaamse televisiezenders komen steeds vaker Canadese series in de programmering. Op Eén was bijvoorbeeld The Borgiaste zien, een kostuumdrama met Jeremy Irons dat werd gecoproduceerd door het in Toronto gevestigde Take 5 Productions en het Ierse Octagon Films. Op VIER loopt Flashpoint in primetime, een flikkenserie over een speciaal politie-interventieteam, opgenomen in Toronto en gemaakt door twee productiehuizen in die stad. VIJF zendt Rookie Blue uit, een politieserie die diezelfde stad als decor heeft. En digitale zender Acht brengt al enkele jaren in zijn late namiddag de comedyserie Corner Gas, over een kleine gemeenschap in de prairies van de Canadese provincie Saskatchewan.

Die opmars van de Canadese tv-industrie zorgt er ook voor dat de productiebudgetten voor series een eind omhooggaan en dat tv-series uit het land er dus ook steeds professioneler en 'Amerikaanser' gaan uitzien. De prijs van een gemiddelde aflevering van Flashpoint steeg ondertussen al naar 2,2 miljoen Canadese dollar (1,7 miljoen euro). Dat is maar net iets minder dan wat Amerikaanse betaaltelevisieseries als Mad Men kosten. Op die manier, zegt Creighton, beginnen Canadese producties eindelijk een faire kans te krijgen tegen de gigantische overmacht van Amerikaanse tv-series die - ondanks hun budget dat meerdere keren zo groot is - goedkoop in het buitenland kunnen worden verkocht omdat de productiekosten al zijn afgeschreven dankzij hun veel grotere publiek op de thuismarkt.

Maar wat vooral belangrijk is, oppert ze, is dat Canada een eigen identiteit begint te krijgen wat tv-fictie betreft. "Het werd tijd dat we onze eigen kwaliteitscontent wereldwijd promoten", zegt Creighton. "Dat is ook eerlijker ten opzichte van de burgers in ons land, die via hun belastingaangifte investeren in onze filmindustrie, en daar tot nu toe vooral Amerikaanse producties mee steunden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden