Zaterdag 08/05/2021

CAMPS

Na de kunstpaus, de operapaus - de dood hakt er ruig in. Anders dan Jan Hoet was Gerard Mortier een stille hervormer. De intendant ging incidenten niet uit de weg, maar transcendeerde ze buiten zijn persoon.

Ik mocht Mortier interviewen voor Lichtpunt, in de Parijse opera. Voorgeborchte van eeuwigheid. Hij nam de tijd, want het ging hem niet alleen om Wagner of de Salzburger Festspiele... Ook Europa en de politiek hadden zijn hart.

Een rouwend hart.

Mierengeneuk van flamin-ganten spuugde hij uit als een kwade vlieg. "Voor N-VA is kunst ordinaire ruilhandel."

Type Johan Swinnen, bedoelde hij.

Over zijn privéleven zei hij niets. Homoseksueel - so what? Gearticuleerde warmte voor de vrienden Hugo Claus en André Leysen was er wel.

"Ach, wat moeten wij nog met bedgeheimen, Hugo."

Man van pudeur.

Toen het woord beschaving viel, stak hij zijn armen in de lucht. "Beschaving: komt u dat tegen? Zilverpapier, meneer! Ik geloof alleen in stoïcisme en epicurisme."

Facebook is voor paaldansers, bromde hij braaklustig. "Consumentisme ondermijnt onze waardigheid." Politiek, economie en kunst horen Bijbels met elkaar in verbinding te staan; het gebeurt niet, treurde hij achter een masker van verdriet.

Als kind was hij gefascineerd door gouden kroonluchters in operahuizen.

Het vervulde hem met schaamte: tenslotte was het Gentse proletariaat zijn eerste biotoop.

Hugo Camps

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234