Zondag 24/10/2021

Campagnolo en het mysterie van de elf

Tom Boonen kreeg dit jaar al drie keer met een haperend versnellingsapparaat te maken

Brussel

Eigen berichtgeving

Tom Boonen klaagde zaterdag dat in de spurt op de Via Roma zijn ketting niet onmiddellijk op het tandwieltje van elf tandjes wipte. Wie wil scoren in een spurt moet zijn elf kunnen gebruiken. Het blijft een raadsel of Boonen al dan niet met zijn elf Petacchi voor de tweede plaats had kunnen kloppen. Was het een uitvlucht?

Nu, het was niet de eerste keer dat Boonen met dit soort problemen had af te rekenen. In de Tour 2004 was dat in de eerste ritten het geval en werd het carbontrapstel snel vervangen door een stel van aluminium. Boonen won meteen twee ritten.

Dit jaar kreeg de wereldkampioen al drie keer met een haperende ketting te kampen. Ligt de oorzaak bij het versnellingsapparaat Campagnolo? Bij het nieuwe type van ketting die lichter is? Aan de afstelboutjes die losgetrild waren? Of aan de 'patte-derailleur', het deel waar het versnellingsapparaat aan is vastgehecht? "Er zijn oorzaken genoeg", zegt Bart Leysen, oud-renner en nu mecanicien bij Davitamon-Lotto. "Als je Boonens dijen bekijkt weet je dat hij een enorme kracht ontwikkelt. Het huidige materiaal is zo op de limiet gemaakt dat het perfect moet zijn afgesteld om problemen te voorkomen. Voorzichtigheid is geboden. Door de fiets tegen de muur te zetten kan de 'patte-derailleur' lichtjes verplaatst worden en problemen veroorzaken bij het schakelen."

"Ik heb vroeger altijd met Shimano-onderdelen gereden en was er heel tevreden over. Zoals bij QuickStep-Innergetic rijden de renners van Davitamon-Lotto ook op Campagnolo-onderdelen. Uit ervaring weet ik dat deze zeer flexibel zijn."

Bij Campagnolo is men erg begaan is met het euvel. "Mensen van Campagnolo zijn al langs geweest om te informeren over mogelijke problemen", zegt Leysen. Voor Patrick Keijmel van International Cycle Connection, dat Campagnolo in de Benelux verdeelt, is het vooral de 'patte-derailleur' die de problemen kan veroorzaken. "Als zij niet recht meer op het frame staat, krijg je met dit soort problemen te maken", zegt hij. "Het versnellingsapparaat zie ik niet direct als de oorzaak. Campagnolo en Shimano zijn twee topmerken."

Volgens de vroegere snelle spurter Frank Hoste ligt de fout in de eerste plaats bij Boonen zelf. "Als spurter moet je tijdens de koers altijd de versnelling testen waarmee je gaat sprinten", verduidelijkt hij. "Vooraf uitproberen dat je ketting van de 12 vlot naar de 11 springt. Op het statief zal de mecanicien het apparaat wel correct hebben afgesteld. Spanning op de ketting of een te zwak frame dat de druk van een te hoge belasting niet aankan, kunnen het mechanisme ontregelen."

Hoe dan ook zitten de materiaalsponsors verveeld met deze zaak. Bij constructeur Time en bij Campagnolo werkt men aan nieuw materiaal. Zaterdag in de E3-Prijs zou de wereldkampioen al met dat nieuwe materiaal kunnen uitpakken. (TL)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234