Verslaving
Campagne 'Te Gek' moet verslaving bespreekbaar maken
'Te Gek', de jaarlijkse campagne om geestelijke gezondheidsproblemen bespreekbaar te maken, focust dit jaar op alcohol-, drugs- en illegale gokproblemen.
Gisteren is de campagne afgetrapt in het Museum Dr. Guislain in Gent. Onder de naam 'Roes(t)' worden een jaar lang activiteiten georganiseerd om het taboe te ontzenuwen. Dat is nodig, want gemiddeld zoekt iemand met een alcoholprobleem pas hulp na gemiddeld achttien jaar.
Het doel van de campagne is de kennis over verslavingsproblemen te vergroten om ze bespreekbaar te maken en stigmatisering tegen te gaan. "De naam is roes", zegt Tom Evenepoel van de Druglijn, "geschreven met een 't'. Iedereen weet wat een roes is. Maar soms loopt het uit de hand. Dan kom je in een situatie waar dingen worden aangevreten of komen vast te zitten. Vandaar dat de naam een 't' meedraagt en dus als 'roest' geschreven wordt."
Vooral het stigma moet op de schop, vindt Evenepoel. "Er wordt heel negatief naar deze mensen gekeken. Vaak met een ondertoon van 'eigen schuld dikke bult'. Hoewel het heel belangrijk is dat we allemaal samen beseffen dat zo een probleem iets is waar niemand voor kiest."