Zaterdag 10/06/2023

Verslaving

Campagne 'Te Gek' moet verslaving bespreekbaar maken

Het wordt tijd dat het stigma op onder meer gokverslaving sneuvelt, zegt Tom Evenepoel van de Druglijn. Beeld Getty Images
Het wordt tijd dat het stigma op onder meer gokverslaving sneuvelt, zegt Tom Evenepoel van de Druglijn.Beeld Getty Images

'Te Gek', de jaarlijkse campagne om geestelijke gezondheidsproblemen bespreekbaar te maken, focust dit jaar op alcohol-, drugs- en illegale gokproblemen.

Redactie

Gisteren is de campagne afgetrapt in het Museum Dr. Guislain in Gent. Onder de naam 'Roes(t)' worden een jaar lang activiteiten georganiseerd om het taboe te ontzenuwen. Dat is nodig, want gemiddeld zoekt iemand met een alcoholprobleem pas hulp na gemiddeld achttien jaar.

Het doel van de campagne is de kennis over verslavingsproblemen te vergroten om ze bespreekbaar te maken en stigmatisering tegen te gaan. "De naam is roes", zegt Tom Evenepoel van de Druglijn, "geschreven met een 't'. Iedereen weet wat een roes is. Maar soms loopt het uit de hand. Dan kom je in een situatie waar dingen worden aangevreten of komen vast te zitten. Vandaar dat de naam een 't' meedraagt en dus als 'roest' geschreven wordt."

Vooral het stigma moet op de schop, vindt Evenepoel. "Er wordt heel negatief naar deze mensen gekeken. Vaak met een ondertoon van 'eigen schuld dikke bult'. Hoewel het heel belangrijk is dat we allemaal samen beseffen dat zo een probleem iets is waar niemand voor kiest."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234