Dinsdag 01/12/2020

'Calvados' benevelt niet bij Het Gevolg

Coproductie met Productiehuis Brabant valt licht uit

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Op vraag van de Nederlandse regisseuse Claire Leenaers schreef de Vlaamse schrijver Elvis Peeters een dialoog voor toneel. Peeters, in een vorig leven de drijvende kracht achter de new-wavegroep Aroma di Amore, koos als gespreksonderwerp voor zijn twee personages de liefde, maar erg diep snijdt zijn tekst niet. Calvados, zo genoemd naar het favoriete drankje van de vrouw, vervliegt terwijl u wacht.

Die vluchtigheid heeft onder meer te maken met het plotje dat Peeters rond het liefdesthema verzon: een man en een vrouw komen samen bij haar thuis voor een laatste glas na een feestje bij vrienden. Ze hebben elkaar niet eerder ontmoet, maar kennen elkaar al een beetje. Zij is een schrijfster van toneelstukken; hij bewondert haar daarom en schreef haar meerdere brieven.

Bovendien hebben de twee iets gemeen: beiden herstellen van een grote liefde die ze hebben gekend. Om zijn verdriet beter te begrijpen, vraagt de man aan de schrijfster of ze hem niet over de liefde wil vertellen, zoals ze in haar boeken doet. Zijn gastvrouw pruttelt tegen: het heeft geen zin om een auteur aan te zien voor een van zijn of haar personages.

Als situatie is de ontmoeting tussen de lezer en de auteur best interessant, maar Peeters slaagt er niet in om op die basis de toeschouwer tot verrassende inzichten te leiden - niet over het schrijven en zeker niet over de liefde. Het blijft bij oppervlakkig heen-en-weergepraat met de occasionele geslaagde woordspeling, een uurtje geflirt dat uiteindelijk in een snelle maar vurige kus resulteert, en spijtig genoeg is ook dat een cliché. Hoe vaak zie je het niet in films of op het toneel: twee verlegen mensen die, al dan niet stuntelend, elkaar in de armen vliegen om dan, twee seconden later, te doen alsof er niets gebeurd is, kwestie van zich niet te bloot te geven?

Het is een spijtige conclusie omdat de acteurs, de Nederlandse Monic Hendrickx en onze landgenoot Dimitri Duquennoy (regelmatig te zien bij De Korre), wel iets in hun mars hebben. Om hun kwaliteiten nog duidelijker te maken is er wel een stevigere regisseurshand nodig. Leenaers houdt het nu allemaal erg braaf, of om het met Shakespeare te zeggen: "Woorden, woorden, woorden." Een stuk als Calvados heeft vonken tussen de acteurs nodig, me dunkt, wil het geloofwaardig blijven als liefdesdans.

(SH)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234