Zaterdag 03/12/2022

Caleidoscoop van hedendaagse muziek

Tiende Ars Musica-festival heeft 'weerstand' als thema

Dat de tiende editie van het prestigieuze festival voor hedendaagse muziek Ars Musica niet zelfgenoegzaam achteromkijkt maar met evenveel energie en ambitie als de eerste edities naar de toekomst blikt, is hoopgevend. Op een uitgebreide persconferentie werden gisteren de thema's en het programma toegelicht.

Tien jaar geleden schreef Stephan Moens het al in deze krant: je moet wel goed gek zijn om een festival van - toen nog - drie weken rond hedendaagse muziek op te zetten. Met een aanbod van alles samen zo'n tienduizend zitjes en van 42 concerten gespreid over vier weken is Ars Musica ongetwijfeld uitgegroeid tot het grootste hedendaagse muziekfestival in z'n soort. De kamikaze-mentaliteit van het eerste uur maakte langzaam plaats voor een professionele aanpak, wat zich onder meer uit in de vele associaties met coproducenten als het Lunatheater en de Filharmonische Vereniging. Dat Ars Musica ondanks deze samenwerking en zijn pluralistische ambities toch in de eerste plaats een Franstalig festival blijft, werd op de persconferentie bevestigd. Niet alleen nam slechts een van de sprekers (Paul Dujardin van de Filharmonische/Philharmonique) de moeite ook de Nederlandstalige pers echt te woord te staan, bovendien blijven de Belgische bijdragen aan het festival vooral vanuit het zuiden komen. Slechts twee Vlaamse ensembles (Champ d'Action en Oxalys) en enkele componisten (onder anderen Stephan Van Eyken, Luc Brewaeys en Dirk Bossé) moeten de culturele kruisbestuiving waarmaken. Maar ook hedendaagse - toch zeker instrumentale - muziek is natuurlijk internationaal.

Thema voor deze editie is weerstand: "als de bergrivier die maar volledig is bij gratie van de rotsen die haar weerstand bieden". Al reikt deze slogan natuurlijk weinig sleutels aan voor een concreet programma-parcours. Zoals ook vorig jaar is er niet één enkele festivalster, maar zet men een aantal componisten in de kijker. Centraal staat het werk van Steve Reich, Karlheinz Stockhausen en Brian Ferneyhough, naast de jongere generatie van Hanspeter Kyburz, Helmuth Oehring en Richard Barrett. Residentie-ensemble is het Australische Elision, dat hiermee aan een Europese tournee begint. Vooral de aanwezigheid van een aantal van de componisten, tijdens workshops en lezingen, geeft een grote meerwaarde aan het festival. Zo is er op 28 maart een panelgesprek met naast Ferneyhough en Barrett onder meer Kyburz en Albéra, en leiden ook dit jaar weer heel wat componisten voor het concert hun werk in.

Naast het gebruikelijke concept concertzaal-musicus-publiek biedt een festival als Ars Musica natuurlijk ook ruimte aan het ongebruikelijke. Zo zijn er de elektro-akoestische workshops rond Mikrophonie I van Stockhausen (1/4 in het Lunatheater, gratis) of wordt er geprogrammeerd rond poëzie (in memoriam Monique Thoné, 4/4). De confrontatie met dans, film en theater blijft dit jaar op de achtergrond. In onze agenda noteerden we alvast de concerten met het Arditti-kwartet (13/3), Ensemble Recherche (18/3), Klangforum Wien (21/3), de concerten met Ictus, Oxalys en Champ d'Action (14/3, 23/3 en 02/4) en het slotconcert in de Hallen van Schaarbeek op 4 april met het Ensemble Intercontemporain onder leiding van Pierre Boulez, met werk van zijn generatiegenoot Stockhausen, waaronder het al sinds 1965 niet meer in België uitgevoerde Gruppen.

In de marge van dit festival is bovendien plaats gemaakt voor de beeldende kunst. Zo wordt elke editie een kunstenaar als centrale gast voorgesteld. Dit jaar is dat de Duitser Sigmar Polke (1941), van wie het werk Die Dinge sehen wie sie sind als affiche werd gekozen. Daarnaast wordt er op het openingsconcert op 12 maart een boek voorgesteld met 200 portretten van hedendaagse componisten van de hand van fotograaf Pierre Radisic.

Lieven Bertels

Ars Musica Festival van 12 maart tot 4 april. Reservaties en inlichtingen: Grasmarkt 25, 1000 Brussel. Tel. 0800/95 705. Internet: http://www.arsmusica.be. Een interessante abonnementformule biedt u tien concerten naar keuze voor 4000 frank (2600 frank met reductie).

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234