Woensdag 23/09/2020

Caecilia-prijzen voor Belgen en eigenzinnige producties

Brussel / Van onze medewerker

Stephan Moens

Je hoort vaak zeggen dat het Belgische muziekleven niet chauvinistisch genoeg is. Dat kun je nochtans niet beweren van de Caecilia-prijzen, de Belgische klassieke platenprijzen, die woensdag in het auditorium van de Dexia-bank in Brussel werden uitgereikt.

Hoewel er maar één (de Snepvangersprijs) uitdrukkelijk voor bedoeld is, gingen niet minder dan vier van de twaalf prijzen naar Belgische kunstenaars: René Jacobs kreeg er een voor zijn opname van de opera Croesus van Reinhard Kaiser (Harmonia Mundi), Joris Verdin voor zijn vernieuwende interpretatie van de orgelmuziek van César Franck op instrumenten van Cavaillé-Coll (Ricercar) en Paul Van Nevel en zijn Huelgas-ensemble voor hun glasheldere uitvoering van de isoritmische motetten van Dufay (Harmonia Mundi). Van Nevel was ook de eregast van de avond. De Snepvangersprijs (sinds dit jaar expliciet bestemd voor muziek van Belgische componisten) ging naar Philippe Boesmans, wiens opera Wintermärchen (een liveopname uit de Munt onder leiding van Antonio Pappano) werd uitgegeven in de prestigieuze 20/21-reeks van Deutsche Grammophon.

Uit dat eerste lijstje blijkt al dat de Caecilia-jury, bestaande uit Belgische muziekrecensenten, naar oude gewoonte eigenzinnige keuzes had gemaakt en met name minder bekend repertoire had geprefereerd. Voorbeelden zijn de opera Armida van Haydn, gedirigeerd door Nikolaus Harnoncourt en met Cecilia Bartoli in de titelrol; symfonieën van Anton Eberl, een Weense tijdgenoot van Beethoven, gespeeld door Concerto Köln (beide bij Teldec); En Saga en de Lemminkäinen-legendes van Sibelius, gedirigeerd door de toekomstige muziekdirecteur van het Nationaal Orkest van België, Mikko Franck (Ondine) en concerti van de Duitse twintigste-eeuwse componist Karl Amadeus Hartmann, voorbeeldig uitgevoerd door Isabelle Faust en Paul Meyer (ECM).

Met Hartmann zijn we bij een derde accent aanbeland: de hedendaagse muziek. Behalve Hartmann en Boesmans kreeg ook Pierre Boulez een prijs voor zijn eigen opname van zijn laatste werk Sur Incises (Deutsche Grammophon); daarnaast was er nog een voor de altvioliste Kim Kashkashian, die een intelligent programma presenteerde met muziek van Bartók, Eötvös en Kurtág (ECM). De laatste Caecilia-prijs ging naar een schitterende opname van de strijkkwartetten van Bartók, uitgevoerd door het Hagen-kwartet (Deutsche Grammophon). De Albert De Sutter-prijs voor historische opnamen was voor een collectie werken van Frederic Delius door Sir Thomas Beecham uit de jaren twintig en dertig (Naxos).

Op de prijsuitreiking was de moeilijke economische situatie van de cd-industrie een favoriet gespreksonderwerp; de prijzen tonen nochtans aan dat er ondanks de crisis nog altijd plaats is voor interessante, vernieuwende en kwalitatief hoogstaande producties.

Klassiek

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234