Zondag 05/04/2020

Cadeaupapier

Slecht weer, geen tijd, voetbal op tv: er zijn nogal wat redenen waarom een mens zich er even niet toe kan zetten om richting museum, schouwburg of galerie te gaan. Maar dan haalt u die toch gewoon zelf in huis.

Snelle beeldtaal

Sinds de doortocht van Rinus Van de Velde in het Gentse S.M.A.K. is de James Dean van de Vlaamse schilderkunst mediagewijs even hot als een gloeiende staalplaat. Weinig kunstenaars kunnen er prat op gaan dat zelfs hun monografieën de deur uit vliegen.

Argeloze toeschouwers wrijven in de regel de ogen uit bij zijn reusachtige taferelen, maar naast zijn werk op monumentale doeken spitst Van de Velde zich sinds enige tijd ook toe op het tekenen met houtskool op papier. Via de ruwheid van het papier mikt hij op een nieuwe vorm van abstractie, wat leidt tot een snellere en directere beeldtaal.

Works on Paper hoort bij een tentoonstelling die nog tot 5 maart loopt in het Gemeentemuseum Den Haag. Van de Velde maakte er een installatie voor die bestaat uit tekeningen en sculpturen, en refereert naar het werk van grote abstracte kunstenaars als Emil Nolde en Günther Förg.

Rinus Van de Velde, Works on Paper, Kannibaal, 148 p., 39,95 euro, uitgeverijkannibaal.be

Een expo voor uzelf

Na twee pittige jaargangen heeft het magazine Oogst het hart veroverd van wie kunst, literatuur, film en fotografie met open vizier gadeslaat. "In tijden van kliks en snelheid, kiezen we bewust voor papier en traagheid", zeggen oprichters Jozefien Van Beek en Frederik Willem Daem. "Oogst is opgevat als een tentoonstelling op papier, altijd te bezoeken."

Elk nummer is een nieuwe samenscholing van getalenteerde kunstenaars, waarbij opvalt dat literatuur misschien net iets meer armslag krijgt - van schrijvers als Jeroen Brouwers, Jan Cremer en Hanna Bervoets tot beeldend kunstenaars als Kati Heck en fotografen als Bertien van Manen.

Jaarabonnement op Oogst, 48 euro, oogstmagazine.com

Weemoed en coole chicks

Lara Gasparotto's foto's wisten zich in een oogwenk in de kijkgunst te nestelen. In Ask the Dusk gaat ze door op haar elan en presenteert ze een autobiografie waarin droom en werkelijkheid elkaar subtiel de hand reiken. Dan weer toont ze landschappen met een glans van weemoed en tristesse, om vervolgens dicht op de huid te zitten van haar geliefden en kennissen. Intiem en naakt, coole chicks of fragiele lichamen. De jonge fotografe schakelt moeiteloos tussen kleur en zwart-wit, en ze put het liefst uit oude procedés. Gasparotto werkt met onder meer analoge prints en Polaroids, omwille van het warmere kleurenpalet.

Invloeden van Todd Hido of Alec Soth zijn duidelijk aanwijsbaar, maar wat nog meer opvalt: de Luikse ruilt de zenuwachtige atmosfeer van haar vroegere werk dit keer in voor meer verstilling.

"Ik wilde zachter werk tonen, als tegengewicht voor het drukke leven van elke dag. Hier en daar is het zelfs op het randje van kitsch", gaf ze toe in een interview met deze krant. "Ik volg mijn instinct en fotografeer wat op mijn pad komt."

De kijker, die mag het mysterie vangen.

Lara Gasparotto, Ask the Dusk, Ludion, 160 p., 34,90 euro, ludion.be

Totaal-ervaring

Eindelijk heeft ook Wim Vandekeybus een naslagwerk waarin de danswereld van diens compagnie Ultima Vez tactiel wordt samengeperst. The Rage of Staging is een visuele en mentale trip langs het baanbrekende danstheater waarop Vandekeybus al dertig jaar het patent heeft. "Hij heeft zijn eigen methode om diepe, existentiële driften bloot te leggen: gevaren die verder gaan dan zuiver fysieke bedreigingen, maar ook op een existentieel niveau spelen", aldus Pieter T'Jonck in de inleiding.

Van What the Body Does Not Remember en Mountains Made of Barking tot Sonic Boom en Talk to the Demon: het zweet en de viriele kracht van de performers spat van de pagina's. The Rage of Staging is een gewaagde totaalervaring met bijdragen van collega-kunstenaars, persoonlijke nota's en scripts voor zijn producties en films. En vooral: er staan 400 beelden in die Vandekeybus' tour de force lijfelijk oproepen.

Wim Vandekeybus, The Rage of Staging, Lannoo, 400 p., 60 euro, lannoo.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234