Zaterdag 24/07/2021

C&A landt in China

De Chinese winkelstraten lijken almaar meer op de Europese. Na zijn concurrenten H&M en Zara, opent nu ook de Nederlandse kledingketen C&A zijn eerste winkels in China.

door Emmanuel Vanbrussel

Shanghai l C&A opent dit jaar vier winkels in Shanghai en wil volgend jaar ook de hoofdstad Peking veroveren, zo onthulde het bedrijf. Daarna kijkt de winkelketen naar verdere uitbreiding in het binnenland.

Shanghai wordt daarmee het eerste Chinese strijdtoneel van de Europese kledingketens. Het Spaanse Zara (van de groep Inditex) heeft er al drie winkels. Ook het Zweedse H&M heeft er deze maand één geopend en wil er snel nog eens twee winkelpunten openen. C&A wil tegen eind september voet aan wal zetten in de havenstad met vier winkels. Die zullen zich met lage prijzen vooral richten op 15- tot 30-jarigen, zo maakte de Nederlandse retailreus gisteren bekend.

"We willen een van de leidende modeketens worden in China", zegt een ambitieuze projectleider Sandra Dembeck aan het persbureau Reuters. "In Peking moeten we aanwezig zijn voor de Olympische Spelen er in de zomer van 2008 van start gaan. Daarna gaan we naar minder belangrijke steden."

De Chinese expansie is een hoeksteen in de wereldwijde strategie van C&A. De onderneming wil in de komende twee tot drie jaar 300 à 350 nieuwe winkels openen over de hele wereld. Dat zou betekenen dat C&A uitkomt op 1.400 winkels in twintig landen, vooral in Europa en Latijns-Amerika. Dat zijn evenveel winkels als zijn Zweedse rivaal H&M vandaag. C&A is nog steeds in handen van de Brenninkmeijers, de rijkste zakenfamilie van Nederland. C&A werd in 1841 opgericht door de broers Clemens en August Brenninkmeijer.

Het Chinese offensief van de Nederlanders komt nog geen twee weken na de opening van H&M in Shanghai, die extra in de verf werd gezet met de lancering van de badpakkencollectie van popster Kylie Minogue. Rolf Eriksen, de grote baas bij H&M, verklaarde toen dat de Chinese markt op termijn minstens even belangrijk wordt als de Europese. "Wanneer het begint te bewegen in China, kunnen de zaken hier groot worden. Ik denk dat China te vergelijken zal zijn met Europa", zei hij.

H&M beschouwde China tot nog toe vooral als leverancier. Ongeveer 30 procent van de H&M-producten wordt er gemaakt. Maar op termijn zou het best wel eens kunnen dat het Aziatische land Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zal aflossen als belangrijkste afzetmarkt van de keten. De Zweedse groep is immers van plan om zowel in China als in de rest van Azië een gevestigde waarde te worden. De tweede H&M in Shanghai wordt nog deze maand ingehuldigd. Het concern opende in maart ook al een eerste winkel in Hongkong. Op de eerste dag kwamen daar al 1.000 klanten over de vloer. H&M wil nog drie bijkomende winkels openen in Hongkong en in 2008 is de Japanse hoofdstad Tokio aan de beurt.

Met H&M, C&A en Zara/Inditex zijn de drie grootste Europese kledingwinkelketens geland in Shanghai. Het is nu vooral uitkijken of ook het Amerikaanse Gap zich waagt in China. Daar wordt al lang over gespeculeerd, maar de Amerikanen houden voorlopig de boot af.

De Chinese economie groeit met 11 procent per jaar, zo raakte eerder deze week bekend. Europese en Amerikaanse topbedrijven versnellen hun Chinese expansieplannen om hun deel van die verbluffende groei mee te pikken. Alle focus ligt op de economische groeipool Shanghai. Zo tekent het kruim van de Europese autowereld momenteel present op het autosalon in de havenstad. BMW-topman Norbert Reithofer verklaarde er dat China tegen 2020 de grootste automarkt ter wereld zal zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234