Zaterdag 08/05/2021

Gadgetloft

Bye, bye Telenet? Is het eindelijk tijd om de kabel door te knippen?

Zorgt Stievie Premium ervoor dat we de kabel doorknippen? Niet zo snel. Beeld rv
Zorgt Stievie Premium ervoor dat we de kabel doorknippen? Niet zo snel.Beeld rv

Naar Vlaamse tv-zenders kijken met het gebruiksgemak van Netflix, dat is wat Stievie Premium belooft. Dat klinkt interessant, want dat kan de digicorder overbodig maken. Maar is de betalende tv-app wel zijn geld waard?

Medialaan was in Vlaanderen voortrekker van het online aanbieden van programma’s. Toen VTM in 2014 opeens hele programma’s aanbood via zijn website was dat – jammer genoeg – ongezien in Vlaanderen. Nu herlanceert het bedrijf achter de zender de premiumversie van Stievie, een app/site om Vlaamse tv te kijken.

De deal is simpel. Jij betaalt 10 euro voor 18 zenders die je live kunt bekijken en een week lang kan opvragen. Alle grote zenders doen mee: Eén, VTM, VIER en Canvas. Er zijn ook een hoop kleinere zenders die je waarschijnlijk niet wil zien omdat Netflix iets leukers in petto heeft (Discovery, TLC, National Geographic, Zes, CAZ…). Voor dat geld mag je ook programma’s opnemen die je onbeperkt offline mag bekijken zolang je betaalt voor Stievie Premium.

Zo’n deal klonk een aantal jaren geleden best goed. Maar nu plaatst VIER de afleveringen van De Mol gewoon op zijn website en zijn de programma’s van de VRT dertig (30!) dagen na uitzending online beschikbaar via VRT Nu. Dan blijkt zeven dagen herbekijken gewoon te min als je ervoor betaalt.

Stievie zet die ergernis alleen maar extra in de verf door series en programma’s per aflevering te ordenen. Je verwacht een Netflix-of Play More-achtige omgeving waarbij je alle afleveringen kan opvragen. Maar je moet beginnen bij de vijfde omdat de eerste vier afleveringen al veel eerder zijn uitgezonden. Stievie Premium is het slachtoffer van een mediawereld in volle verandering.

Ondoorspoelbare reclame

Eén belofte kan Stievie wel waarmaken: de app en site zijn best gebruiksvriendelijk. Je bladert snel door alle programma’s en krijgt een duidelijk overzicht. Maar de ergernis duikt dan weer op met een controversiële beslissing waar Medialaan geen graten in ziet. Ook betalende gebruikers moeten bij VTM-programma’s ondoorspoelbare reclameblokken van ruim twee minuten uitkijken, soms drie keer per programma.

Je begrijpt dat Medialaan die advertentie-inkomsten nodig heeft om programma’s te kunnen maken. Tegelijk is dat voor de onlinegeneratie een ongemakkelijke gedachte. Wie betaalt voor Spotify of YouTube doet dat juist om van die irritante reclame af te geraken.

Daardoor maakt Stievie het zichzelf alleen maar moeilijk en wordt het onderscheid met de gratis versie onduidelijk. Als er dan toch zo nodig reclame moet zijn, was het een mooie geste om betalende gebruikers merkbaar minder minder reclame voor te schotelen. Een halve minuut gepersonaliseerde reclame lijkt schappelijk.

En dan is het nog niet gedaan: wanneer je streamt naar een tv-toestel – dat kan via Apple TV en Chromecast – is de beeldkwaliteit niet dramatisch slecht, maar het is geen HD. Pijnlijk voor een betalende streamingdienst in 2017. Bovendien kan je maar op één scherm tegelijk naar Stievie kijken. Een account delen, zoals velen doen met Netflix, gaat niet met Stievie.

null Beeld RV
Beeld RV

Ook voor wie eraan denkt om de kabel definitief door te knippen, is er minder goed nieuws. Wie voortdurend tv wil streamen heeft echt een abonnement met onbeperkt downloaden nodig. De prijzen daarvoor zijn absurd hoog bij grootspelers als Telenet en Proximus. Dat is bewust zo omdat de prijsvergelijking met een alles-in-éénpakket met tv en telefonie dan aantrekkelijker wordt. Enkel voor de durvers die overstappen naar een kleine provider, zoals Edpnet of Scarlet, is het aanbod internet met Stievie wél interessant.

Een betalende versie van Stievie kan zeker een meerwaarde zijn. Maar dan moet het zich in het tijdperk van Netflix en illegaal downloaden duidelijker onderscheiden, los van extra zenders waar niemand op zit te wachten. Door programma’s langer dan zeven dagen aan te bieden in HD-kwaliteit en door minder of geen advertenties te tonen aan betalende gebruikers, bijvoorbeeld.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234