Maandag 23/09/2019

BV's zijn niet langer vogelvrij voor de boekskes

VERHIT DEBAT. Drie journalisten van Dag Allemaal moeten een schadevergoeding betalen aan Tanja Dexters en haar vriend, na een artikel over vermeend bedrog. Volgens de rechters is het aan de BV's zelf, en niet aan de media, om te bepalen tot hoever ze over het privéleven kunnen schrijven.

Tanja Dexters, schaamteloos bedrogen door haar Miguel." Dag Allemaal pakte op 5 juli 2011 uit met een ophefmakende cover en artikel over Tanja Dexters, wier relatie niet echt rozengeur en maneschijn zou zijn. Het weekblad beloofde op de cover meer informatie over "hoe, wanneer en met wie" en "de smoezen en wilde overnachtingen". De bron van het verhaal was een jonge vrouw, die het overspel van Dexters' vriend en een vriendin van haar zou gezien hebben. Dag Allemaal heeft die getuige betaald in ruil voor exclusiviteit.

Dexters diende samen met haar vriend een klacht in de bij de Brusselse rechtbank, die hen nu op verschillende punten gelijk gaf. Zo schrijven de drie rechters in hun vonnis dat "iedere persoon, zelfs een publieke persoon heeft het recht om te bepalen welk deel van zijn of haar privéleven hij of zij publiek wenst te maken". Als BV's vroeger inzage gaven in hun privéleven, betekent dat geen "vrijgeleide om over elk aspect daarvan op grond van om het even welk gerucht of getuigenis te verhalen".

Het feit dat Dexters en haar vriend niet wilden reageren op vragen van Dag Allemaal, geeft Dag Allemaal volgens het vonnis ook geen carte blanche om de beweringen van de getuige ongenuanceerd af te drukken. Dag Allemaal had die moeten checken, maar deed dat volgens de rechter niet. De Persgroep Publishing, de uitgever van het weekblad, krijgt dan weer een veeg uit de pan voor de manier waarop het verhaal over Dexters op de cover gebracht werd. De oneliners waren "ongenuanceerd" en "volledig buiten de context van het artikel zelf".

Schadevergoeding

De drie journalisten van Dag Allemaal moeten daarom een morele schadevergoeding van 5.000 euro betalen aan Tanja Dexters en haar vriend. De Persgroep Publishing moet 10.000 euro betalen. Dat is een wel een pak minder dan Dexters en haar vriend gevraagd hadden. Van de journalisten eisten ze 100.000 euro morele schadevergoeding, en ook nog eens 100.000 euro omdat Dheedene naar eigen zeggen geen 'Martini Bar' kon starten. Van De Persgroep eisten ze in totaal 300.000 euro schadevergoeding.

Bij Dag Allemaal en De Persgroep Publishing kwam het vonnis hard aan, maar men wilde niet reageren op de veroordeling. Men zal geen beroep aantekenen tegen het vonnis omdat het "geen zin heeft de zaak op de spits te drijven".

Met het vonnis lijken de rechters de courante werkwijze van bladen als Dag Allemaal en Story onderuit te halen. Die bladen argumenteren steevast dat als een BV de media uitnodigt op hun huwelijksfeest, hij of zij ook moet aanvaarden dat er over hun scheiding of andere minder prettige zaken geschreven wordt. Ook in eerdere rechterlijke uitspraken werd dat principe bevestigd. Onder meer Pieter Loridon beet daardoor in het zand in zijn rechtszaak tegen Story: omdat hij eerder al vaak met zijn privéleven in de gespecialiseerde pers kwam, moest hij aanvaarden dat zijn privéleven minder streng beschermd wordt.

De raad voor de journalistiek hanteert eenzelfde principe. Die sprak zich drie jaar geleden ook al uit in deze zaak, en tikte Dag Allemaal toen op de vingers omdat het betaald had voor de getuigenis en schending van de privacy van Dexters op basis van onvoldoende gecontroleerde informatie.

"Het is goed dat dat eens bekritiseerd wordt", zegt Alex Trappeniers, de advocaat van Tanja Dexters en Miguel Dheedene. "Zij zeggen altijd dat ze zelf beslissen over wat ze mogen berichten. Dit vonnis betekent dat ze zich best afvragen of het artikel noodzakelijk en maatschappelijk relevant is. Als een publieke figuur zijn positie misbruikt heeft voor een privézaak kan dat relevant zijn. Maar het liefdesleven van Tanja Dexters is mijns inziens maatschappelijk irrelevant. Men moet daar niet over berichten. Dat is, zoals het vonnis het stelt, het meest intieme onderdeel van de privacy."

Lef

Volgens Dirk Voorhoof, professor mediarecht aan de Gentse universiteit, is het een goed gemotiveerd vonnis. Al betekent deze uitspraak volgens hem niet dat BV's altijd kunnen bepalen waar de grens ligt. "Maar als iemand ervoor kiest om een relatie niet bekend te maken, moet je dat als medium wel respecteren. De rechter geeft ook aan dat de berichtgeving betrouwbaar en zorgvuldig moet gebeuren, iets wat hier volgens hem niet geval was." Het is dus niet omdat Tanja Dexters een tv-reeks over haar bevalling had, dat je als tijdschrift over haar volledige privéleven kunt schrijven. Als ze niet over haar relatie met Miguel Dheedene wil praten, moet je dat respecteren.

Alex Trappeniers hoopt wel dat dit vonnis voor een trendbreuk zal zorgen in de manier waarop Dag Allemaal en co. over Bekende Vlamingen berichten. En misschien zullen nu ook meer BV's die manier van werken durven aanklagen. "De meesten durven niet wat Tanja Dexters gedaan heeft. Dat verbaast me wel, al snap ik ook hun redenering: als ze zouden verliezen, vrezen ze dat die media hen nog harder zouden aanpakken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234