Dinsdag 29/09/2020

Buzzfeed: van kattenfoto's tot hoogwaardige journalistiek

Beeld Buzzfeed

Het begon met kattenfoto's en humoristische lijstjes. Vandaag heeft Buzzfeed een redactie met bekroonde journalisten waar menig krant jaloers op kan zijn. Will Hayward is de man die de controversiële succesformule naar Europa moet halen. Hij onhult vandaag in Brussel de succesformule.

Will Hayward is geen groentje in de mediasector. Na belangrijke marketingfuncties bij kranten en magazines als The Wall Street Journal en The Economist zei hij de 'dodebomenjournalistiek' een maand geleden vaarwel. Hij is de man waarmee Buzzfeed voet aan de grond wil krijgen in Europa. Als Europese Vice President of Advertising verkondigt hij aan iedereen die het wil horen de succesformule van de site, onder meer vandaag op de VRT Media Fast Forward-conferentie in Brussel.

Buzzfeed wil zijn 'lijstjesjournalistiek' volop internationaal uitrollen, nog voor lokale spelers de kans krijgen om de succesformule te copy-pasten. "Het internet is per definitie grenzeloos. Twitter en Facebook zijn globale fenomenen, Buzzfeed is dat evengoed. We zien mensen van over de hele wereld naar onze site komen", zegt Hayward. "Maar we zetten ook sterk in op lokaal relevante artikels die ook alleen daar zullen aanslaan. Het volstaat niet om doodleuk alle content van de Amerikaanse site over te nemen of te vertalen. Vandaar dat we nu ook in Londen zitten met een redactie."

De resultaten van zo'n lokale aanwezigheid zijn alvast spectaculair. "Zeven maanden geleden hadden we in het Verenigd Koninkrijk nog geen enkele werknemer in dienst en surften maandelijks twee miljoen Britten naar de Amerikaanse Buzzfeed. Nu werken we met dertien journalisten die dat cijfer in die amper zeven maanden hebben opgetrokken tot acht miljoen. Als je aangepaste lokale content maakt, gaan die cijfers door het dak."

Plaats zat
Om in anderstalige delen van de wereld voet aan de grond te krijgen, moet het toch echt de taal van het volk spreken. De vertaling van de meer universele artikels van de Amerikaanse website besteedt het daarom op een ingenieuze wijze uit. Terwijl de tien miljoen gebruikers zichzelf via de gratis app Duolingo een taal als Frans, Spaans of Portugees aanleren, vertalen ze in grote groep artikels van de website. Zonder het zelf te beseffen, helpen ze zo mee aan de internationale uitrol van Buzzfeed in Frankrijk, Spanje en Brazilië. "We willen groeien als een technologisch bedrijf, niet als een mediabedrijf", legt Hayward uit. "Dat vertalingsproces is een ideale manier om te proefdraaien in verschillende markten en na verloop van tijd te zien waar we het best investeren voor de uitbouw van lokale content."

Voor lokale concurrenten, zoals het Belgische NewsMonkey-project van voormalig De Morgen-hoofdredacteur Wouter Verschelden moet worden, is Hayward niet bevreesd. "Er zijn uiteraard andere spelers die de traditionele media willen ontwrichten en dat is prima. Er is plaats zat. Maar als je au fond kijkt naar de spelers die onze formule overnemen, zijn ze in niets vergelijkbaar met het niveau en de reputatie die Buzzfeed de afgelopen zeven jaar heeft opgebouwd."

Tegenwoordig gebruikt Buzzfeed zijn populaire lijstjes immers meer en meer om hoogwaardige content te financieren. Onder het bewind van hoofdredacteur Ben Smith, die zijn strepen verdiende als politiek verslaggever bij het online medium Politico, verschuift de focus steeds meer naar nieuwsverhalen en duiding. "We zijn echt niet meer het Buzzfeed van vier jaar geleden", verdedigt Hayward de site. "Enkele maanden geleden haalden we een onderzoeksjournalist met een Pulitzerprijs binnen. Er zit een correspondent in Rusland en onze reporters in het Midden-Oosten komen thuis met prachtige verhalen. We investeren fors in goede, correcte journalistiek, in tijden dat mediabedrijven juist drastisch bezuinigen en massaal journalisten afdanken."

Geen storende banners
Toch blijft de journalistiek van Buzzfeed controversieel. De lijn tussen gesponsorde artikels en redactionele inhoud lijkt wel heel dun en soms moeilijk van elkaar te onderscheiden. "Het is een dunne lijn, maar het is wel één die we met hart en ziel bewaken. Het was een duidelijke keuze om niet voor storende reclamebanners te kiezen. Gesponsorde artikels worden duidelijk gelabeld en breken niet met de rest van de pagina. Maar onze journalisten staan absoluut los van het marketingteam en spreken niet met adverteerders of met merken."

Een Nederlandstalige versie van Buzzfeed staat niet meteen op de planning. "Jullie Engels moet maar niet zo goed zijn", grapt Hayward. Maandelijks vinden wel 240.000 unieke Belgische bezoekers de weg naar Buzzfeed.

Volg de conferentie Media Fast Forward live. Will Hayward spreekt om 14.35 uur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234