Zondag 23/02/2020

Butlers, hacks en een nieuwe messias

Als de strijd al niet is losgebarsten, dan gebeurt dat dit jaar: alle grote jongens trekken naar het technologische front voor een spannende veldslag die allesbepalend zal zijn voor de komende jaren. Onze zes technologievoorspellingen voor 2017. Sam Feys

De virtuele assistent wordt volwassen

Pas nu lijken technologiebedrijven te beseffen wat er op het spel staat als ze een assistent bouwen die u bij elke stap in het leven kan helpen. Bedrijven als Amazon, Apple, Google, Samsung en Microsoft willen elk een platform bouwen rond ons leven. Het wordt de grondslag van hoe we de komende jaren zullen leven en werken.

De strijd rond de beste virtuele assistent wordt zeer belangrijk en dat is niet verwonderlijk. Het bedrijf dat zijn gebruikers het beste kent en een zo persoonlijk mogelijke ervaring aanbiedt, zal als winnaar uit de bus komen. Van het bedrijf met de slimste assistent, die u het best kan helpen met dagelijkse activiteiten in het leven, zult u ook de meeste diensten (willen) gebruiken.

Elk groot platform beseft dat hoe meer we op zijn butler vertrouwen, hoe meer informatie het over ons kan verzamelen. Zo krijgt het meer mogelijkheden om zijn algoritme te voeden en zijn butler intelligenter te maken. Kort gezegd: hoe meer we een bepaalde butler gebruiken, hoe meer informatie (en dus macht) het bedrijf erachter krijgt. Daarom wedijveren bedrijven nu om de slimste butler.

Dat een aantal spelers nu pas beseft wat er op het spel staat, komt grotendeels door het onverwachte verkoopsucces van de Amazon Echo. Amazon had de geniale ingeving om de assistent los te koppelen van een telefoon. De slimme spraakassistent met luidspreker en microfoon kan in elke kamer staan, beantwoordt elke vraag en voldoet aan elk bevel. "Doe het licht aan in de badkamer. Speel Taylor Swift. Zet de thermostaat op 20 graden. Heb ik een paraplu nodig om buiten te gaan? Bestel de beste pizza calzone."

De onverwachte concurrentie van de online supermarkt zorgt ervoor dat Siri, Alexa, Cortana en andere assistenten die we misschien nog niet eens kennen, in 2017 een pak beter zullen worden. Want Siri mag dan misschien al sinds 2011 deel uitmaken van iOS, eigenlijk is de virtuele assistent nog steeds oliedom. De technologie evolueert tergend traag.

Pro-actiever werken

Wie al eens op een normale manier een gesprek met zijn computerbutler heeft gevoerd, begrijpt waar het fout gaat. "Sorry, dat begrijp ik niet" is een zin die we in 2017 minder zullen horen. De assistenten zullen wat we zeggen niet alleen verstaan, maar ook de achterliggende betekenis en de bedoeling erachter begrijpen.

Gesprekken zullen bovendien natuurlijker verlopen. Als ik morgenavond een reservatie wil maken in een Gents restaurant, dan moet de assistent automatisch weten naar welke restaurants mijn voorkeur uitgaat en wanneer zo'n diner het best in mijn agenda past. Waar, wanneer en hoe laat: eigenlijk zijn het vragen die de assistent niet meer zou mogen stellen.

In de nabije toekomst zal de computerbutler ook veel pro-actiever moeten werken. Die doorbraak komt er omdat u in 2017 eindelijk meer apparaten koopt, en er ondertussen misschien al in huis heeft, die met de assistent kunnen praten. Nog voor u wakker wordt, zet de assistent de verwarming aan, en als de wekker gaat, doet hij de gordijnen open.

Er zijn nog evidente struikelblokken. De lokale kwaliteitsverschillen waarmee assistenten kampen, bijvoorbeeld. De Amerikaanse Siri is veel bruikbaarder dan de Belgische, die niet eens de resultaten van de Belgische voetbalcompetitie kent. Amazon mag zichzelf dan wel op de borst kloppen met de verkoopcijfers van zijn Echo, de assistent is voorlopig enkel beschikbaar in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Apple en Google hebben al voet aan de grond in Europa, maar hebben meestal alleen een assistent in hun smartphones en tablets.

Maar goed, voor die laatste is het in feite nog maar een kwestie van de persoonlijke assistent in 2017 op nieuwe plaatsen en op handigere manieren te introduceren. In Bluetooth-luidsprekers, in woonkamers, keukens, de slaapkamer, op tv, in de auto en op plaatsen waaraan u zelfs nog niet heeft gedacht.

Er komt echter nog concurrentie aan. Samsung heeft de start-up Viv overgenomen van de originele makers van Apples Siri. Het moet een assistent worden die als een van de weinigen verschillende diensten aan elkaar kan koppelen. U kunt er niet alleen een hotelkamer mee boeken, maar ook meteen het vervoer om daar te geraken. Alles werkt naadloos samen. En dat is hoe de originele Siri eigenlijk vandaag al zou moeten werken, of toch volgens de originele bedenkers.

Een nieuwe 'nieuwe Steve Jobs'

Snap, het bedrijf achter Snapchat, trekt in 2017 naar de beurs. Met een héél duidelijk verhaal: oprichter Evan Spiegel naar voren schuiven als de messias van zijn generatie.

Vanuit het niets deed Evan Spiegel vorig jaar de flop vergeten die Google Glass was. De flamboyante CEO van Snap, het bedrijf achter Snapchat, toverde ineens een zonnebril met ingebouwde camera uit zijn hoed en maakte draagbare technologie zo prompt wat cooler.

De jonge Snap-baas laat mensen voor die Spectacles in lange rijen aanschuiven. En fans doen dat ook gewoon. In de rij staan hipsters met blitse sneakers en strakke broeken die foto's nemen van de schattige automaat waar hun Spectacles straks uitkomen. Na urenlang wachten leggen ze met plezier 130 dollar (zo'n 123 euro) neer voor de bril die hun Snapchat-ervaring zal verrijken. De Spectacles worden dan voor een veelvoud doorverkocht op eBay en opgestuurd naar landen waar ze nog niet worden verkocht, zoals dat van ons.

De 26-jarige Spiegel ziet er goed uit, kleedt zich knap en staat op het punt om te trouwen met supermodel Miranda Kerr. Het enige wat hij lijkt te delen met zijn collega's uit Silicon Valley, is zijn voorliefde voor (draagbare) technologie. Dat imago plaatst hem in een unieke positie. Hij stuurde zijn Spectacles niet op naar journalisten en geeks, maar wilde vooral dat zijn hippe gebruikers zelf de uithangborden werden van de zonnebril.

'Coolness'

Dit jaar zal Evan Spiegel zich opwerpen als de Steve Jobs van de millennials. Dat is nodig, want als Snapchat 2017 wil overleven, dan zal het zijn coolness moeten bewaren. Met een nakende beursgang en felle concurrentie van Instagram is een duidelijk verhaal van levensbelang om investeerders te lokken.

Spiegel denkt dat hij als een van de weinigen het juiste verhaal heeft. Hij heeft de naam van zijn bedrijf veranderd naar Snap met een reden. Hij beseft dat hij met Snapchat veel meer heeft opgebouwd dan een simpele chatdienst. Hij heeft een beweging in gang gezet.

Snap heeft de ambitie om zo'n 25 miljard dollar (zo'n 23,5 miljard euro) op te halen. De enige manier waarop Spiegel dat kan rechtvaardigen is door zichzelf op te werpen als een van de weinigen die weet wat 'zijn' millennials willen. Hij zal Wall Street ervan moeten overtuigen dat zijn visie de juiste is en moeten bewijzen dat de populariteit van zijn platform enkel zal toenemen. Snap verkoopt zichzelf als een stukje Apple, een stukje Facebook en vooral niet als Twitter, want Twitter is niet cool.

Spiegel heeft er een bedrijfsmodel van gemaakt om de oudere generatie zo ver mogelijk weg te houden van zijn diensten. En dat moet vooral zo blijven. In 2017 zal Snapchat hippe technologie blijven uitbrengen voor de millennialgeneratie. En als u daar niets mee te maken wil hebben, dan is dat omdat Evan Spiegel dat zo wil.

Jeff Bezos doet het weer

Apple kan niets meer goed doen. Als Microsoft iets uitbrengt, rollen we met de ogen, en alles wat Google en Facebook doen, ligt onder een vergrootglas. Er is maar één iemand die schijnbaar niets verkeerd kan doen in technologieland: Amazon-baas Jeff Bezos.

Toegegeven, ondanks enkele succesvolle kwartalen in het laatste jaar, lijkt Amazon nog altijd meer een omzet- dan een winstmachine. Maar Bezos weet zijn ding als geen ander te verkopen.

Dat lukt zo goed dat het vermoeden dat Amazon in 2017 met een wereldschokkende innovatie komt, groter is dan dat Apple en Google zoiets zullen doen. In 2017 komt het zelfs met Amazon Go, een supermarkt waar mensen gewoon kunnen binnenwandelen, producten uit de schappen nemen en op een magische manier hebben betaald zonder af te rekenen aan de kassa of de producten te scannen.

Het zijn innovaties die tot stand komen omdat er in de bedrijfscultuur van Amazon veel ruimte is voor experiment. Experimenten die klein starten en groot kunnen eindigen, zoals met de Echo. Voor elk succesverhaal van Amazon kun je er ook een flop tegenover plaatsen, zoals toen Amazon met een eigen smartphone kwam. Maar perceptie is alles en het gevoel leeft nu dat Amazon dit jaar een innovatietrekker zal blijven.

China neemt internet over

Alle functies waar Facebook Messenger in 2017 op wil inzetten, zaten al veel langer ingebouwd in WeChat, de WhatsApp van China. Met WeChat schrijven Chinezen nu al vlotjes geld over naar vrienden. Ze boeken taxi's, chatten met journalisten, delen de restaurantrekening door vier en maken een afspraak bij de dokter. Allemaal via de app.

Chinese expats zijn al dol op de berichtendienst en WeChat-moederbedrijf Tencent heeft nu zijn zinnen op het westen gezet. Het bedrijf rekent erop dat uiteindelijk meer en meer westerlingen de app zullen gebruiken door interessante lokale diensten aan te bieden en een voortrekkersrol te spelen op het vlak van mobiele spelletjes. Het enige wat ze nog even moeten doen is grootmacht Facebook verslaan. Eitje.

Combineer dat met de blijvende opmars van Chinese smartphonemakers als OnePlus en Huawei, en je beseft dat de Chinezen na onze bedrijven, nu ook ons internet en onze software komen overnemen.

Dit jaar wordt u gehackt

Bij Joy Anna Thielemans was het nog een grapje, maar de kans dat er straks een privévideo van u op internet staat, wordt weer wat groter in 2017. We gaan slordig om met onze gegevens en dat zal u dit jaar de das omdoen.

Wat maakt het uit dat Apple en Google onze foto's, video's, contacten en notities in hun cloud beveiligen, als we zelf overal onze veel te gemakkelijke wachtwoorden laten rondslingeren? Want dat doen we wel degelijk.

Honderden miljoenen wachtwoorden van LinkedIn, Yahoo en Dropbox zijn nu al gelekt. Misschien had u er een account met een wachtwoord dat u nooit heeft veranderd. En anders heeft u er wel ergens een aangemaakt op een slecht beveiligde website waarvan de makers niet eens weten dat de gegevens gelekt zijn.

Er is een wildgroei aan slecht beveiligde sites en onze overheid is amper gewapend tegen cyberaanvallen. De enige manier om u te beschermen: moeilijke, verschillende wachtwoorden gebruiken en tweestapsverificatie activeren. Nog nooit van zo'n verificatie gehoord? Wel, dan is dat precies de reden waarom u dit jaar zult worden gehackt.

De nieuwe iPhone

Als Apple in september 2017 wéér niet kan verrassen met zijn nieuwe iPhone, lijkt de zwanenzang definitief ingezet. Gelukkig was de schertsvertoning van de iPhone 7 in 2016 maar om te lachen. Dit jaar tovert Apple voor de tiende verjaardag een iPhone uit de hoed die eruitziet als één groot scherm, zonder behuizing. Denk de zwarte rand weg en ook de homeknop zal ingebouwd zitten in het scherm.

Als het even meevalt komt Apple ook met een ingenieus systeem voor draadloos opladen op de proppen. En niet zoals we het kennen bij Samsung, door een smartphone op een bedrade oplaadmat te leggen. Maar door met draadloze technologie te werken die op een geruime afstand kan opladen, net zoals we vandaag in het hele huis wifi kunnen ontvangen. Dat wordt meteen ook de oplader van de Apple Watch en al die andere draadloze gadgets in huis. Weg batterijprobleem.

De laatste jaren heeft het bedrijf meer dan een dozijn experts in draadloos opladen aangenomen. 2017 wordt het jaar waarin zij kunnen bewijzen dat Apple wel weer innovatief kan zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234