Woensdag 26/06/2019

Binnenland

Bussen stoppen niet meer onder Noordstation: Brusselse regering gaat De Lijn convoceren

De busterminal van De Lijn onder het treinstation Brussel-Noord waar veel transmigranten verblijven. Beeld Wouter Van Vooren

De Brusselse regering gaat De Lijn convoceren. Dat heeft minister-president Rudi Vervoort (PS) gezegd tijdens het vragenuurtje in het Brussels Parlement, nadat De Lijn beslist heeft zijn bussen niet meer te laten stoppen aan de haltes onder het Brusselse Noordstation. Er is te veel overlast, aldus de maatschappij.

De Lijn zal tijdelijk veiligere haltes installeren in de buurt van het station. Vanaf maandag 26 november zullen dertig buslijnen de passagiers dan afzetten aan de zijkant van het station, voor het gebouw van BNP Paribas. De vertrekhalte zal aan het Rogierplein komen, iets van het Noordstation. De Lijn-winkel in het station gaat ook tijdelijk dicht. Als alternatief versterkt De Lijn haar loketten in Aalst, Leuven en de stelplaatsen van Dilbeek en Grimbergen.

Er is te veel overlast door transmigranten, vindt De Lijn. 
Die had vorige week gedreigd weg te trekken uit het Noordstation als er geen actie werd ondernomen. Eerder had ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) een gelijkaardig argument gemaakt.

Lees ook

Is Brussel-Noord het nieuwe Maximiliaanpark? Discussie over veiligheid laait op.

“Jammer genoeg heeft het Brussels gewest de overlast aan Brussel-Noord niet aangepakt, zoals we vorige week nogmaals gevraagd hebben”, verantwoordde Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, de beslissing in De Ochtend op Radio 1. “Een overeenkomst met het gewest uit 1995 maakt duidelijk dat het gewest hier zijn verantwoordelijkheid moet opnemen. In het belang van onze reizigers en medewerkers hebben we daarom beslist om in te grijpen”, aldus de directeur-generaal. “De situatie is echt niet verbeterd”, besluit Kesteloot. Volgens de topman van De Lijn gaat het wel om een tijdelijke maatregel. Hoelang de bushaltes worden verplaatst, kan hij wel nog niet zeggen. 

De problemen doen zich vooral voor op de ondergrondse verdieping van Brussel-Noord. Daar bevinden zich de stopplaatsen voor zo’n dertig buslijnen. Het is ook de plaats waar de chauffeurs van De Lijn pauzeren. Omdat de plaats overdekt is, kamperen er ook veel transitmigranten. Ze ontvluchten er de koude van het nabijgelegen Maximiliaanpark. De Lijn meldt dat dit zorgt voor “overlast in de vorm van afval, uitwerpselen en geïmproviseerde slaapplaatsen”.

In strijd met akkoord

De Brusselse regering heeft beslist De Lijn te zullen convoceren. “De Lijn kan niet zomaar beslissen om wijzigingen aan haar lijnen aan te brengen zonder voorafgaandelijk akkoord van het Brussels gewest”, zei minister-president Rudi Vervoort tijdens het vragenuurtje in het Brussels Parlement

Vervoort heeft geen begrip voor de demarche van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en De Lijn. “We blijven ons ook verbazen over de manier van werken. We hebben nooit een officieel schrijven of dossier ontvangen vanwege De Lijn met haar intentie om deze stap te ondernemen. Er is enkel een brief van mijnheer Weyts, waar men eerst over gecommuniceerd heeft in de pers om hem vervolgens pas te verzenden.” Vervoort en Smet hebben daarop geantwoord, maar geen reactie gekregen.

De minister-president was scherp voor Weyts: “De eenzijdige beslissing van De Lijn is in strijd met het samenwerkingsakkoord van 1991. Ik dacht dat verantwoordelijkheidszin, overleg en het belang van de klanten voorop dienden te staan. Dat blijkt dus helemaal niet het geval te zijn voor de Vlaamse minister van Mobiliteit, die de openbare vervoersmaatschappij De Lijn in zijn waanzin meesleurt.”

Over de situatie in en rond het station herhaalde de minister-president zijn oproep om met alle bevoegde instanties samen te zitten. “Het Brussels Gewest is bereid begeleidende maatregelen te nemen, maar zij heeft geen bevoegdheid op het vlak van migratie of openbare orde.” 

Vingerwijzen

Weyts verdedigde zijn beslissing eerder vandaag al. “We konden niet anders, de situatie is niet meer te harden, zowel voor de reizigers als de chauffeurs.” Argumenten vanuit Brussel dat de veiligheid in het station een bevoegdheid is van zijn partijgenoot en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon wijst Weyts van de hand.

Bernard Clerfayt (DéFI), de burgemeester van Schaarbeek, wijst dan weer naar federaal minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) en staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA). Volgens Clerfayt is zijn lokale politie wel degelijk aanwezig en doet ze wat ze kan. “We komen vaak tussen, dat is de taak van de politie. Maar er is geen probleem van ordehandhaving, wel van dakloze mensen die geen slaapplaats hebben. Meneer Francken wil voor hen geen oplossing. 90 procent van de opgepakte transmigranten worden vrijgelaten en door meneer Jambon naar Brussel gestuurd. Wat kan de politie dan nog doen? Hen een slaapplaats aanbieden is niet de taak van de politie.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden