Donderdag 13/05/2021

Business Council zet België weer op de kaart

BRUSSEL

‘Dit initiatief is nodig, want het Belgische beleid in het buitenland is de jongste twee jaar catastrofaal slecht’, zegt Didier Malherbe, topman van farmaciebedrijf UCB.

“België is een omgekeerde Italiaanse keuken”, zegt reclamemaker Guillaume Van der Stighelen (Duval Guillaume). “In een Italiaanse keuken zit iedereen te roepen, te tieren en te ruziën, maar eenmaal in de eetzaal houdt het schelden op. In België is het net omgekeerd. Achter de schermen werkt iedereen goed samen, maar zodra men naar buiten treedt wordt er met de borden gegooid.”Daardoor heeft ons land een bijzonder slecht imago gekregen in het buitenland. De politieke impasse, die nu al twee jaar aansleept, dreigt permanente imagoschade aan te richten. “Een Amerikaans bedrijf wilde onlangs met Bister in zee gaan, maar twijfelde omdat het dacht dat we in België op de rand van een burgeroorlog staan”, getuigt Fabienne Bister van het gelijknamige mosterdbedrijf. “Perceptie is schadelijk voor het zakendoen.”Malherbe, Van der Stighelen en Bister behoren tot een groep van 38 vooraanstaande bedrijfsleiders, verenigd in een Business Council. Zij roepen op het beleid inzake buitenlandse handel beter te stroomlijnen. “Het is een kwestie van overleven”, zeggen ze. “Commerciële kansen werden gemist omdat het nieuws over de politieke instabiliteit in ons land alle aandacht kreeg in de wereldpers.”Bij de groep bedrijfsleiders zitten ronkende namen als André Bergen (KBC), Luc Bertrand (Ackermans & van Haaren), Bert De Graeve (Bekaert), Thomas Leysen (Umicore), Axel Miller (ex-Dexia), Michel Tilmant (ex-ING), Ferdinand Huts (Katoen Natie), Karel Van Miert (voormalig EU-commissaris) en Philippe Vlerick (Uco). Zij schaarden zich achter het initiatief van Karel De Gucht, dat moet uitmonden in een imagocampagne tijdens het Belgische EU-voorzitterschap in 2010. “We kunnen ons een communautaire koortsopstoot almaar moeilijker veroorloven”, waarschuwt De Gucht. “De voorbije tien jaar hebben we 25 procent van ons marktaandeel in het buitenland verloren.”Stricto sensu is De Gucht niet bevoegd om het beleid op het vlak van buitenlandse handel in te vullen. Die bevoegdheid ligt bij de gewesten. Maar de regionalisering van het buitenlandse handelsbeleid is geen succes. Volgens De Gucht is het niet de bedoeling om “in te teren” op de bevoegdheden van de gewesten. “Het idiootste wat we kunnen doen, is onder elkaar concurreren. We moeten met zijn allen meer doen om onze positie in het buitenland te herstellen. Onze ambassadeurs kregen twee jaar geleden de opdracht om België economisch weer op de kaart te zetten”, zegt de buitenlandminister.

Imagocampagne

Brussel als hoofdzetel van de EU en de NAVO is een troef die beter moet worden uitgespeeld. Er zijn meer roadshows nodig om de mogelijkheden die België investeerders biedt in de verf te zetten. Regionale vertegenwoordigers in het buitenland moeten met elkaar samenwerken in plaats van elkaar te beconcurreren. Handelsmissies moeten beter op elkaar worden afgestemd, somt Malherbe een aantal te nemen maatregelen op. “Want drie handelsmissies in China in een maand tijd is wat van het goede te veel.”Het initiatief van De Gucht moet volgend jaar een imagocampagne opleveren. Voor Van der Stighelen kunnen alle merken die België telt rustig naast elkaar blijven voortbestaan. “Als ik naar Bombay ga en ik verkoop diamanten, dan zeg ik dat ik uit Antwerpen kom. Verkoop ik textiel in Azië, dan zeg ik dat ik uit Vlaanderen kom. Als ik bier en chocolade verkoop, dan kom ik uit België en open ik een reclamebureau in New York, dan zeg ik: ‘Ik kom uit Europa’.”“We hebben de luxe om met verschillende merken te communiceren. Gebruik ze in functie van het verhaal dat je wilt vertellen”, zegt Van der Stighelen. “We moeten wel vermijden dat we elkaar kleineren en dat er onderling ruzie wordt gemaakt, want dat kost ons centen. Het wordt hoog tijd dat we een positief verhaal brengen. Het gaat hier niet over nationalisme of belgicisme, maar wel over hoe we ons in de buitenwereld strijdbaarder kunnen opstellen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234