Zondag 27/11/2022

Buscemi:

'Ik hou niet van koude techno, mijn muziek kun je herkennen aan die warmere klank''Soms heb ik nog wel eens zin om op mijn gitaar te rammen, maar dat komt er niet meer van'Dirk Swartenbroekx, alias Buscemi. (Foto Bea Stassen / RV)

per ongeluk op het verkeerde knopje drukken

Mocha Supremo is de eerste cd van Buscemi, het eenmansproject van Dirk Swartenbroekx. De langspeler bevat een geslaagde mengeling van techno à la française, wat drum'n'bass, funk, jazz, samba en lounge.

Mocha Supremo bestaat voor een gedeelte uit materiaal dat eerder op de 12-inches La plus belle Africaine en Dolores del Sorte verscheen. "Die maxi's zijn slechts in beperkte oplage uitgebracht en nu wou ik ook het cd-publiek bereiken", vertelt Swartenbroekx. "Ik heb er wel vier nieuwe nummers aan toegevoegd die mijns inziens aansloten bij dat oudere werk. Ik heb ondertussen al behoorlijk wat nieuw materiaal opgenomen, wellicht volgt in het najaar een nieuwe maxi. De recente nummers zijn meer Braziliaans getint, een combinatie van etnische klanken en house, heel dansbaar, maar met een warme klank dus. Wat niet betekent dat al mijn volgend werk zo zal klinken. Toevallig hoor ik dit soort muziek nu graag, maar over enkele maanden kan het iets anders zijn. Ik werk immers heel impulsief."

Die warme klank is ook kenmerkend voor de meeste songs op Mocha Supremo. Geen koele geluiden voor Buscemi? "Ik hou zelf niet van koude techno, geef mij maar de platen op Ninja Tune of Yellow. Mensen vertellen mij dat ze mijn werk kunnen herkennen aan die warmere klank. Het is nooit het uitgangspunt om een warm nummer te maken, maar die warmte sluipt er blijkbaar wel altijd in. Ik werk met analoge keyboards en die hebben sowieso een warmer geluid. Hetzelfde geldt voor de oude bandrecorder waarmee ik vaak opneem."

De meeste nummers van Mocha Supremo bevatten stemsamples. Die komen zowat overal vandaan. "Zowel uit films en televisieprogramma's als van platen, vooral oudere. (lachend) Ik ga wel niet zeggen welke. Op de rommelmarkt vind ik soms wel leuke, maffe platen. Ook hier speelt het toeval een belangrijke rol. Soms stoot je op een sample die perfect bij een bepaald ritme past, op andere momenten lukt het niet. Door per ongeluk op het verkeerde knopje te drukken, krijg je soms toch een goed resultaat. Daar hou ik wel van. Momenteel ben ik ook met een ander project bezig, waarvoor ik met een Portugese zangeres werk die later wellicht ook bij Buscemi zal meezingen." Misschien bent u op een of andere compilatie wel eens een song van Ton's Toilet Foundation tegengekomen? Wel, ook dit huiskamerproject is ontsproten aan Swartenbroekx. "Dat ligt nu wel stil. Soms heb ik nog wel eens zin om op mijn gitaar te rammen, maar dat komt er niet meer van. Want sinds een viertal jaar ben ik vrij intensief met elektronica en dansmuziek bezig. Daarvoor zat ik in heel veel groepjes, die vaak in kleine cafés speelden of jamden." Het verschil met vroeger is dat hij er bij Buscemi wel alleen voorstaat. "Oh, maar dat was vroeger ook. Ik schreef de nummers thuis en zocht dan enkele vrienden om de songs live te spelen. Ik doe niet graag toegevingen." "Als Buscemi werk ik dus ook alleen. Thuis maak ik de klanken en sample ik. Nadien trek ik naar de studio van een vriend, waar ik wat experimenteer en vervolgens opneem. Die kerel, The Incredible Mister Marques, is een flinke steun bij het mixen. Ik probeer dat nu ook onder de knie te krijgen, maar ik ben toch blij dat hij mij helpt. Hij heeft immers een zeer goed oor."

Buscemi is ook een gewaardeerde liveact en opende voor zeer uiteenlopende artiesten: Chumbawamba, Zion Train, Kong, zelfs Einstürzende Neubauten en Front 242. Past hij zich dan aan? "De set is altijd anders, maar we doen toch gewoon ons ding, hoor. Toen we voor Chumbawamba speelden, hield ik wel mijn hart vast, omdat die groep toch andere muziek speelt, maar toch sloegen we aan. Ik denk dat mijn muziek vrij toegankelijk is, al sta ik daar zelf niet bij stil."

Live vormt Swartenbroekx een duo met drummer Stijn Persoons. "Al bestaat Buscemi live sinds kort ook nog in een andere bezetting, met een bassist en een andere drummer. Met die formule speel ik op de Ten Days of Techno. Met Stijn speel ik wel nog op andere gelegenheden." Eigenlijk was de eerste livebezetting van Buscemi ook een trio, met de pin-upactrice Betty Page als derde lid, al was zij uiteraard niet lijfelijk aanwezig. "Een visuele omkadering is leuk om naar te kijken. Vandaar dat we een video hadden gemonteerd met zwart-witopnamen van Betty Page, gecombineerd met flashy beelden. Dat was het werk van een vriend van mij die videokunstenaar is. Die beelden projecteren we nog altijd, al maken we momenteel ook eigen opnamen die we later zullen gebruiken. Dat visuele aspect is zeer belangrijk. Aanvankelijk beschouwde ik de muziek van de optredens ook als een soundtrack bij die beelden van Betty Page."

Uit het feit dat Swartenbroekx zijn pseudoniem haalde bij de Amerikaanse acteur Steve Buscemi (zie Rockwells In the Soup, Tarantino's Reservoir Dogs en, vooral, Fargo van Joel en Ethan Coen) en dat de hoesfoto van Mocha Supremo wel een beeld lijkt uit een nouvelle vague-film van Truffaut of Rohmer, blijkt dat cinema belangrijk is voor onze praatgast. "Ja, ik hou erg van film. Ik vond dat Buscemi een zeer sympathieke kop heeft. Daarenboven klonk de naam vrij exotisch. Een vriend van mij had onlangs in Cannes een interview met hem. Tijdens het gesprek gedroeg hij zich heel nors, maar toen hij de twee maxi's kreeg, sprong hij op en schreeuwde hij: 'Terrific!'. Die hoesfoto is echter gewoon uit een oud boekje geplukt, hoor. Het is ook niet zo dat ik bij het schrijven van een nummer beelden in mijn hoofd heb. Omdat ik zoals gezegd nogal impulsief werk, is de stemming waarin ik mij bevind doorslaggevend. Al fantaseer ik er wel altijd iets bij. Soms heb ik gewoon de zon in gedachten, zoals bij 'Big Bugs in Brazil'."

Kortom, zolang het buiten niet echt wil zomeren, zorgt Buscemi voor een straaltje zon in de huiskamer. Mocha dankuwel!

Christophe Verbiest

Mocha Supremo is uit op Downsall / Lowlands.

Buscemi is op 23 juli in Gent (Ten Days Of Techno) en op 15 augustus in Opdorp (Boogiewood).

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234