Maandag 21/10/2019
Een nieuwe burgerbeweging 1140/0 ijvert in Evere voor meer verkeersveiligheid.

Verkeer

Burgerbeweging 1140/0 voert eerste actie. Doel: 0 verkeersslachtoffers

Een nieuwe burgerbeweging 1140/0 ijvert in Evere voor meer verkeersveiligheid. Beeld Photo News

In Evere voert een nieuwe burgerbeweging vandaag voor het eerst actie. Net als andere bewegingen in Brussel ijvert 1140/0 voor nul verkeersslachtoffers. Wat is de impact van deze burgerinitiatieven nu echt op het beleid? 

“Er is wel een zone 30 in Evere maar automobilisten respecteren die nauwelijks”, zegt Eva Verbist, die optreedt als woordvoerder van 1140/0. “Omdat de politiediensten te weinig controleren. Ook willen we dat de veiligheid van de weginfrastructuur verbetert. Op sommige kruispunten is het onduidelijk wie er voorrang heeft, daarom willen we druk zetten op het gemeentebestuur om die punten aan te pakken.” 

Ze hebben allemaal een ‘/0' in hun naam, de burgerbewegingen die in Brussel opkomen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Na 1081/0 (Koekelberg), 1080/0 (Molenbeek) en 1030/0 (Schaarbeek) is er nu dus ook de 1140/0 voor Evere. De beweging plant vandaag haar eerste actie. Aan een school deelt ze flyers uit om de bewustwording te vergroten, terwijl ze aan andere scholen ook ballonnen zal oplaten. 

 163 kilometer per uur

Dat er een probleem is in Evere zal niemand ontkennen. Het verkeersinstituut VIAS trok vorige maand nog maar eens aan de alarmbel. Het instituut is zelf in Evere gelegen, aan de beruchte Haachtsesteenweg. Voor zijn eigen deur kon VIAS bij metingen snelheden vaststellen tot 163 kilometer per uur. Gemiddeld 30 automobilisten reden er per dag tegen meer dan 86 kilometer per uur voorbij, terwijl er maar 50 kilometer per uur is toegelaten. 

Maar ook al is de toestand nog steeds nijpend, toch hebben de /0-bewegingen, die ontstaan zijn vanuit Schaarbeek, ondertussen al heel wat gerealiseerd. “In Schaarbeek is er een zone 30 ingevoerd over de hele gemeente”, zegt Pieter Fannes van 1030/0. “Maar we hebben ook een grote invloed gehad in het opdrijven van het aantal controles. Dat is voor de politie nu echt een prioriteit. De contacten met de politie zijn ook alsmaar beter geworden en vaak zitten we samen in vergaderingen.” 

Omdat er ondertussen al een aantal burgerbewegingen zijn, is er in Brussel een ecosysteem tot stand gekomen. Tijdens de Critical Mass Bike Ride trekken fietsers door de straten om meer aandacht te eisen voor hun plaats in het verkeer. En dan zijn er nog Filter Café Filtré en Bruxsel’air die opkomen voor een betere luchtkwaliteit. 

De contacten tussen de verschillende bewegingen zijn vooral informeel, zegt Fannes. “We overleggen via Whatsapp of gaan samen een koffie drinken. Maar via die informele contacten proberen we wel aan hetzelfde zeel te trekken. Tijdens de onderhandelingen voor de nieuwe Brusselse regering hebben we met een aantal verenigen samen een open brief geschreven.”  

Er is zelfs een mogelijkheid in Brussel voor onderzoekers om samen met geëngageerde burgers oplossingen uit te werken voor stedelijke uitdagingen: Co-Create. Via dat kanaal kunnen ze financiering krijgen voor projecten. 

“In Brussel is er echt een trend om participatie toe te laten”, zegt mobiliteitsexperte Cathy Macharis (VUB). “1030/0 heeft ook een volledig mobiliteitsplan uitgewerkt voor Schaarbeek. En op ons bootcamp-evenement met onder andere Filter Café over luchtkwaliteit waren ook heel wat politici aanwezig. In Antwerpen hebben StRaten-generaal, Ademloos en Ringland ook al een andere manier van werken gerealiseerd met de overheid, dat zijn mooie voorbeelden.”  

Gewest

Voor de burgerbewegingen komt het er ook op aan om hun zaak te bepleiten op het gewestelijke niveau. In Brussel moet het gewest volgens Fannes het voortouw nemen om een globale visie uit te werken, waar ook de gemeenten zich achter kunnen scharen. Woensdag is 1030/0 net als andere organisaties zelf op het kabinet van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) langs geweest. 

“Wij zien dat als een grote opportuniteit”, zegt Van den Brandt. “De burgers die zich verenigen, kaarten niet enkel problemen aan, maar komen ook met oplossingen. Voor ons is dat een belangrijke kans om beter beleid uit te werken.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234