Maandag 23/09/2019

Mode

Burberry schrapt bont uit aanbod en gaat onverkochte kledingstukken niet langer vernietigen

Burberry-modeshow. Beeld AFP

Het Britse luxemerk Burberry gaat niet langer kledingstukken en cosmetica vernietigen die niet verkocht raakten. Het zal ook niet langer bont gebruiken in de collecties. Dat heeft Burberry donderdag aangekondigd.

Het vernietigen van onverkochte producten, in plaats van ze tegen spotprijzen te verkopen, is een courante praktijk bij luxemerken en grote ketens. Ze zien dat als een manier om hun intellectuele eigendom te beschermen en namaak tegen te gaan.

Maar Burberry heeft nu een strategie ontwikkeld om verspilling tegen te gaan. Onderdeel daarvan is niet langer producten te vernietigen. In 2017 bijvoorbeeld vernietigde het luxemerk voor meer dan 28 miljoen pond (31 miljoen euro) aan producten. Het zal nu meer inzetten op hergebruiken, herstellen, weggeven en recycleren. 

Tegelijkertijd kondigde Burberry aan dat het niet langer bont zal gebruiken. De bestaande producten met bont zullen geleidelijk verdwijnen. "Moderne luxe betekent sociaal verantwoordelijk zijn en verantwoordelijk tegenover het milieu", aldus Marco Gobbetti, de algemeen directeur van de groep. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234