Maandag 21/06/2021

Buiten schot

Met de blockbusterlancering van Call of Duty: Ghosts profileert de game-industrie zich als mainstreammedium, dat zich kan meten met popcorncinema. Vergeet dat maar: qua bereik komen games nog niet in de buurt van grote Hollywoodfilms.

Nachtelijke winkelopeningen, dure lanceringsfeestjes overal op aarde, en verderop in de week wellicht triomfantelijke berichten over een recordverkoop: zet u schrap voor Call of Duty: Ghosts, een nieuwe aflevering in de videogamereeks die het Amerikaanse gamehuis Activision Blizzard ieder jaar meer dan een miljard dollar opbrengt.

Ook deze aflevering in de reeks werd weer ontwikkeld met de middelen die normaal gezien in een Hollywoodfilm worden gepompt (onder meer een productiebudget dat tientallen miljoenen euro's beslaat). Het scenario (over een amalgaam van special forces-soldaten die een guerrillaoorlog moeten voeren in een wereld waarin de Verenigde Staten hun status van wereldmacht kwijt zijn) werd door topscenarist Stephen Gaghan gepend (bekend van slimme Hollywoodfilms als Syriana en Traffic).

De commerciële verwachtingen voor de game zijn dan ook groot: voorganger Call of Duty: Black Ops II was de eerste game uit de reeks die minder exemplaren verkocht dan zijn voorganger, maar haalde niettemin mooi een wereldwijde omzet van meer dan een miljard euro. Activision Blizzard verwacht een soortgelijke opbrengst voor Call of Duty: Ghosts, en gaat daarmee de strijd aan met Grand Theft Auto V, dat een dikke maand geleden ook al een recordbedrag binnenbracht voor Rockstar Games: de game was tot nu toe eveneens goed voor een omzet van meer dan een miljard euro.

Goochelen met cijfers

De videogame-industrie schermt graag met zulke cijfers, om aan te geven dat games ondertussen een mainstreammedium zijn, dat gerust naast bijvoorbeeld film kan staan wat de aandacht van het publiek betreft. Wanneer de totale omzetten van beide industrieën naast elkaar worden gelegd, zit daar een behoorlijke grond van waarheid in: de wereldwijde filmindustrie (cinematickets, thuisvideo en video on demand samengeteld) was in 2012 zo'n 46 miljard euro waard, terwijl de verkoop van videogames (consoles niet meegerekend) 49 miljard euro bedroeg. Vorig jaar stak de videogame-industrie, in waarde, voor het eerst de filmindustrie voorbij.

Maar daar is niet alles mee gezegd: een videogame kost namelijk gemiddeld 53 euro in de winkel, terwijl het wereldwijde gemiddelde voor een cinematicket ongeveer 6 euro bedraagt. Met andere woorden: qua bereik heeft een gemiddelde blockbustergame nog een hele weg af te leggen wanneer hij wordt vergeleken met een van de grote Hollywoodfilms.

Kijk bijvoorbeeld naar Iron Man 3, de succesvolste film van dit jaar: hij bracht in totaal zo'n 880 miljoen euro op aan bioscoopkassa's alleen, een pak minder dus dan Grand Theft Auto V. Maar wanneer die omzet wordt gedeeld door de prijs van een cinematicket, komt de film uit op een bereik van 145 miljoen mensen, tegenover 26 miljoen spelers die de game hebben gekocht. De werkelijke aantallen zitten vanzelfsprekend iets dichter bij elkaar (er zijn bioscoopbezoekers die meerdere keren dezelfde film zien, net zoals er spelers zijn die hun game uitlenen of doorverkopen aan anderen), maar er is duidelijk nog steeds een gapend verschil in bereik. Dat geldt ook voor de andere blockbusters van dit jaar: Despicable Me 2 trok wereldwijd 107 miljoen cinemabezoekers, Fast & Furious 6 haalde er 94 miljoen, Monsters University 88 miljoen, en Man of Steel 79 miljoen.

Game als inspiratiebron

Zelfs een geflopte Hollywoodprent als The Lone Ranger wist nog zo'n 30 miljoen kijkers naar de bioscoop te lokken. Meer dan het aantal verkochte exemplaren van topgames als Grand Theft Auto V en wellicht Call of Duty: Ghosts, die op zich al veel beter verkopen dan de gemiddelde game: wanneer een doorsnee videospel 5 tot 10 miljoen stuks verkoopt, hoort het al bij de toppers.

"We denken allemaal graag dat we mainstream zijn, maar hetgene wat we doen is nog lang niet hetzelfde als film of televisie", zegt David Cage, als bedenker van 'artistieke' games als Heavy Rain en Beyond: Two Souls, een van de toonaangevende gamemakers van het moment. "Videogames zijn, op dit moment, nog altijd gewoon een grote niche."

Maar dat kan nog veranderen. Bepaalde games, waaronder recente klassiekers als Heavy Rain, Bioshock Infinite of Grand Theft Auto V, beginnen al een zekere culturele resonantie te krijgen, en het is ook nog een relatief jong medium: qua publieksacceptatie en inhoudelijke groei zit het - grosso modo - waar film aan het einde van de jaren 30 was. "Hetgene waar ik 's nachts wakker van lig, is niet of onze game de verkoopcijfers van zijn voorganger of die van andere games zal breken", zegt Eric Biessman, een van de producers van Call of Duty: Ghosts. "We willen iets maken waar mensen van houden, waar ze plezier aan hebben, en waar ze misschien nieuwe ideeën uit kunnen halen. Dat is het belangrijkste: al de rest volgt wel."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234