Dinsdag 27/10/2020

Nachtvluchten

Buiklanding over nachtvluchten: Brusselse regering legt boetes op, maar int ze pas binnen twee maanden

Het dossier over de nachtvluchten blijft voor politieke problemen zorgen.Beeld Belgaimage

De Brusselse regering wil pas over twee maanden starten met boetes te innen voor te luide vliegtuigen. Dat verandert echter weinig, vindt Vlaams minister-president Geert Bourgeois. "Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijft de regels negeren."

De Brusselse regering voerde gisteren de druk heel erg op door aan te kondigen dat ze afgelopen nacht om 24 uur al zou starten met de boetes. Naast Bourgeois, die het dossier gisteren een "institutionele atoombom" noemde, reageerde ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verbolgen. 

Na een hele dag hoogspanning kwam 's avonds laat dan toch de toegeving van Brussel om pas binnen twee maanden te beginnen de geaccumuleerde boetes effectief te innen, tenzij er voor die tijd een oplossing komt. Daarmee komt Brussel tegemoet aan de Vlaamse eis om nog eens zestig dagen uitstel in te lassen in verband met dit heikele dossier. Vooral Open Vld zette via minister Guy Vanhengel druk op de Brusselse regering.

Voor de tweede keer sinds januari had Vlaanderen gisteren namelijk een belangenconflict ingeroepen, dat de situatie automatisch zestig dagen bevriest. Brussels minister-president Rudy Vervoort (PS) en minister voor Leefmilieu Céline Fremault (cdH) reageerden daarop dat ze meteen met de boetes zouden starten omdat ze het tweede Vlaamse belangenconflict 'een aanfluiting van de rechtsstaat' vinden.

Lees ook: Uitgelegd: hoe en waarom Vlaanderen en Brussel clashen op Zaventem

De Brusselse regering meende dat de Vlaamse regering geen belangenconflict mag inroepen omdat ze dit al eerder deed. Een en dezelfde regering mag volgens de wet geen twee zulke procedures over dezelfde materie starten. Vlaanderen legde dit argument naast zich neer, omdat ze de eerste keer een conflict inriep via het Vlaamse Gewest, en de tweede keer via de Vlaamse Gemeenschap. Daarenboven, redeneert bevoegd minister Ben Weyts (N-VA), dienden de Franstaligen ten tijde van B-H-V het ene na het andere belangenconflict in, waardoor de splitsing telkens op de lange baan kwam. 

Maar Bourgeois is niet onder de indruk van de toegeving van de Brusselse regering. "Het feit dat men wel gaat verbaliseren maar de boetes niet zal innen, verandert niets aan de onzekerheid voor de bedrijven", zei hij vanmorgen in een reactie aan Radio 1. "De institutionele afspraken worden nog steeds genegeerd, en dat is een bijzonder kwalijke situatie."

Ryanair

Het conflict zorgt voor heel wat onzekerheid op de luchthaven. De lagekostenmaatschappij Ryanair stelde meteen al zijn vluchten uit op Brussels Airport tot zeven uur. In totaal kunnen er op jaarbasis 7.000 vluchten boetes oplopen. Het grootste probleem zijn de vluchten tussen zes en zeven. 

Hoe in de uren daarop de druk precies van de ketel is gehaald, was gisterenavond onduidelijk en geen enkele minister was nog bereikbaar voor commentaar. 

Hoe dan ook  staan de Brusselse en de Vlaamse regering hier onverzoenlijk tegenover elkaar in een communautair 'klotedossier', zoals Bert Anciaux het ooit noemde. 

Morgen roept de premier al zeker het Overlegcomité samen, waarin alle regeringen zetelen. Daar zal het belangenconflict van de Vlaamse regering op de agenda staan. In de Wetstraat 16 wordt alvast gehoopt dat het nieuwe Overlegcomité de zaken wat zal kunnen rationaliseren en objectiveren.

Klotedossier voor premier

Voor de premier zijn deze geluidsnormen een absoluut erg zware dobber omdat hij voor niemand goed kan doen. Zowel hij, zijn regering als zijn partij kan hierdoor zware averij oplopen. In zijn regering zit hij met N-VA, die zich redelijk onverzettelijk zal tonen in dit communautair geladen dossier. 

Uit principe, maar evenzeer omdat twee Vlaams-nationalisten er het gezicht van zijn: minister-president Geert Bourgeois (N-VA) en minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Die eerste noemde het gedrag van de Brusselse regering in Terzake gisterenavond ‘een institutionele atoombom’. “Op die manier is het zeer moeilijk om tot een redelijk akkoord te komen,” voegde hij er nog aan toe. Na de dubbele boemerang van Siegfried Bracke (N-VA) willen de Vlaams-nationalisten duidelijk niet nog eens hun achterban teleurstellen.

De Franstalige liberalen kunnen door dit dossier de gemeenteraadsverkiezingen in Brussel en omstreken dan weer flink verliezen, en dat speelt bij de Waals-Brabantse premier uiteraard ook constant door het achterhoofd. cdH mispakte zich in de vorige legislatuur aan de nachtvluchten, en betaalde daarvoor de prijs bij de verkiezingen. Die afgang wil Fremault nu duidelijk goedmaken, en daar kan MR het gelag voor betalen. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234