Zaterdag 31/07/2021

Buigen voor een 'Southern belle'

Zal 2013 de boeken ingaan als het 'Jaar van de verrassing'? In navolging van andere supersterren bracht ook Beyoncé onverwacht een nieuwe plaat uit. Zonder aankondiging, maar wel met een ambitieuze hertekening van r&b.

In de voorbije maanden verrasten zowel My Bloody Valentine, The Pixies, David Bowie als Justin Timberlake door vanuit het niets bekend te maken dat een nieuwe plaat snel de rekken zou vinden. Ook Daft Punk en Kanye West gaven fans nauwelijks de tijd om zich op te maken voor nieuw werk. En Jay-Z kondigde zijn laatste plaat luttele weken voor de release aan, via een commercial tijdens de NBA-finals.

Zijn wettige echtgenote Beyoncé laat zich natuurlijk niet zomaar van de troon stoten. Onaangekondigd bracht Queen B vorige vrijdag veertien songs en 17 clips uit. Dat een superster van dat allooi zo'n omvangrijke release geheim kon houden, mag al een mirakel heten. Maar even wonderlijk is dat de titelloze plaat, die eerst alleen digitaal verkrijgbaar was, in een wip ook de snelstverkopende release in de geschiedenis van iTunes werd.

En als klap op de vuurpijl rechtvaardigt de Southern belle zoveel opwinding met haar beste plaat tot op heden. Een inventieve productie legt de lat zelfs hoger dan ooit. De chanteuse flirt met post-dubstep, elegante elektronica en een stem die ze uitdagend drapeert over broeierige ritmes en ambient-effecten.

In 'Flawless' schemert zelfs de aanpak van duo TNGHT door, al valt die song nog meer op door een parlando van de Nigeriaanse auteur Chimamanda Ngozi Adichie over genderhypocrisie. Daarmee ruilt Beyoncé haar naïeve girl power in voor volbloedfeminisme. Zelfs wanneer de zangeres nogal gratuit sneert "Buigen, bitches!", onderken je zonder morren je meerdere in haar.

Frank Ocean en producer Pharrell Williams geeft ze dan weer de losse teugel in 'Superpower'. Die song klinkt even machtig als subtiel, ook al omdat de gospelkracht van Beyoncés stem niet te pas en onpas wordt ingezet als troef.

Herinnert u zich overigens nog hoe Kanye West een awarduitreiking verstoorde met de oneliner "Beyoncé had one of the best videos of all time"? Die woorden mag hij weer een paar keer bovenhalen. Zo maakt de jonge Brusselaar Pierre Debusschere bijvoorbeeld een erg poëtische clip voor 'Ghost', die sober aansluit bij Beyoncés zelfbeschouwingen en twijfels. Met "Are we even gonna make it?", lijkt ze Jay-Z daarin te adresseren. In hun duet 'Drunk in Love' blijken die huwelijksproblemen alweer van de baan, net als in 'Rocket' dat gehuld gaat in sensuele zuchtjes, vochtige double-entendres ("Reach right into the bottom of my fountain") en satijnen slaapkamersoul.

Beyoncés bedje lijkt sowieso gespreid. Met haar vijfde studioplaat bewijst de zangeres daadwerkelijk de ongenaakbare Queen B te zijn, die ze ons al jaren met wisselend succes voorspiegelde.

Buigen, bitches!

Beyoncé, vanaf morgen ook in de winkel (cd/dvd).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234