Zaterdag 24/07/2021

'Buffy' dan toch naar de eeuwige jachtvelden

Sarah Michelle Gellar: 'Dat ik een slayer ben, betekent niet dat ik een license to kill heb'

Brussel

Eigen berichtgeving

Sue Somers

Na precies 144 afleveringen houdt Buffy, the vampire slayer ermee op. Op Kanaal Twee haalt de serie een paar honderdduizend kijkers, in de VS zijn dat er gemiddeld zes miljoen, onder wie naast tieners ook columnisten, schrijvers en academici. "The Sopranos, Friends en Frasier vervelen door de dweepzieke lof op hun volwassenheid en subtiliteit. De roots van Buffy daarentegen gaan dieper."

"In every generation there is a chosen one. She alone will stand against the vampires, the demons and the forces of darkness. She is the Slayer." De quote waarmee elke aflevering van Buffy, the Vampire Slayer begint, is zeven televisieseizoenen lang onveranderd gebleven. Op 10 maart 1997 werd de eerste aflevering van de tienerreeks uitgezonden, toen nog op de Amerikaanse zender WB, later op UPN. Volgens het script zou Buffy een blonde ex-cheerleader worden die ten strijde trekt tegen duistere krachten. Op televisie transformeerde Sarah Michelle Gellar Buffy tot een filosoferend en demonen uitdrijvend icoon van girl power, dat niet om een rake uitspraak verlegen zit.

"The Sopranos, Friends en Frasier vervelen door de dweepzieke lof op hun volwassenheid en subtiliteit", schrijft Boyd Tonkin in nogal lyrische bewoordingen in The Independent. "Dan lach ik eens en denk ik aan Buffy. De roots van Buffy gaan dieper, haar tentakels grijpen verder om zich heen. Gebaseerd op zowel oude als moderne fabels en mythen overstijgt de serie de conventies van het realisme om je te doen nadenken over moraal en metafysica."

In Buffy, the Vampire Slayer koppelen de makers elementen van een typische tienerserie aan die van een intelligente, op dialogen gebaseerde comedy, wat leidt tot een letterlijk fantastische serie vol bovennatuurlijke motieven en af en toe een theologisch debat. Toch is de impact van de serie nooit echt weerspiegeld in de kijkcijfers. In de VS ging Buffy nooit boven de vier tot zes miljoen kijkers, wat naar Amerikaanse maatstaven niet bijzonder veel is voor een televisieprogramma in prime time.

De fans blijken wel allemaal diehards te zijn. Van culthongerige tieners tot hopeloos verslaafde columnisten, schrijvers en academici, de onsterfelijke Buffy heeft een breed publiek. Dat bewijzen de meer dan 1.200 websites die aan het programma opgedragen zijn. Joss Whedon, de bedenker en auteur van de reeks, versterkt die synergie met de internetgeneratie door af en toe berichten te posten op Buffy-websites en te reageren op commentaren van kijkers.

In Sunnydale, Buffy's doemhoekje dat ergens in de suburbs van Los Angeles gesitueerd wordt, laat het hoofdpersonage zich omringen door wat internetfans gemeenzaam de Scooby-bende zijn gaan noemen. Willow, een lesbische heks die behoorlijk met computers overweg kan, Dawn, haar jongere zus, Angel, de dan-weer-wel-dan-weer-niet-vampier, en Rupert Giles, de charismatische bibliothecaris wiens kennis van demonen altijd van pas lijkt te komen.

Buffy Summers is de afstammelinge van een oude vrouwenstam die begiftigd is met de kracht demonen te bedwingen. Hoewel in elke aflevering een paar vampieren en andere figuren uit de onderwereld afgeslacht worden, gaat Buffy, the Vampire Slayer in de eerste plaats over vriendschap, opoffering en vrouwen. "Dat ik een slayer ben, betekent niet dat ik een license to kill heb", zegt ze in een aflevering.

Als een soort Christusfiguur stelt Buffy voortdurend haar status als chosen one in vraag, twijfelt ze aan haar mogelijkheden om alle avonturen tot een goed einde te brengen, om uiteindelijk altijd haar rol als redder te vervullen. Dat geldt meer dan ooit voor het einde van de vijfde reeks, waar Buffy zichzelf opoffert in een apocalyptisch tafereel om haar zus Dawn te redden. Als beloning mag Buffy naar het Paradijs, waaruit ze wordt verbannen wegens haar magische krachten. Het klinkt een beetje klef en als je het de fans vraagt, dan vinden ook zij de eerste, vol humor gestouwde afleveringen de beste.

"Niet alle afleveringen zijn even geslaagd", gaf ook maker Joss Whedon toe in een schriftelijke mededeling die deze week werd vrijgegeven. "Maar we hebben nooit geslabakt en daar ben ik de schrijvers, de acteurs en de hele ploeg dankbaar voor. We hebben ons best gedaan voor elke aflevering en ik ben trots op wat de serie uiteindelijk is gaan betekenen. Ik ben ervan overtuigd dat de mensen ooit zullen terugkijken en zeggen: 'Hey, dat ken ik nog van op de tv!'."

"Buffy, the Vampire Slayer zal de geschiedenis ingaan als een van de beste series ooit. Het is het testament van de visie en het genie van Joss Whedon", zei Dana Walden, de baas van 20th Century Fox Television, dat de serie produceerde. "Zeven jaar lang zijn Joss, zijn team en Sarah Michelle Gellar erin geslaagd de culturele Zeitgeist van vandaag te vatten. Zonder twijfel zal Buffy ook tijdens de komende generaties blijven leven."

Misschien wat te veel loftuitingen voor een tv-serie die ooit eens getroost werd met een Emmy voor beste make-up en een voor speciale effecten, maar nooit verder kwam dan een nominatie voor beste scenario. Toch niet slecht voor wat in 1992 begon met een film waar niemand het nu nog over wil hebben. Joss Whedon zelf wordt liever niet meer herinnerd aan de filmversie van Buffy, the Vampire Slayer.

'Chosen', de laatste Buffy-aflevering, werd afgelopen dinsdag uitgezonden aan de Amerikaanse oostkust. Groot-Brittannië volgt op 12 juni, maar wanneer Kanaal Twee de aflevering zal uitzenden, is nog niet bekend. De serie moet in ons land nog aan haar zevende seizoen beginnen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234